Uncategorized

BÖRJA TRÄNA MEDVETET

Att lära känna sin egen kropp, hur JAG fungerar. Hur svårt kan det vara? Jag andas i den varje sekund, jag rör mig i den varje dag och jag utvecklas tillsammans med den under åren som går. Och även om jag just nu har 30 nyanser utav brunt på kroppen (kampen om att få en jämn solbränna får bli ett eget inlägg..), så kan jag min utsida utantill efter år av morgonrutiner i spegeln och reflekterande skyltfönster på stan. Jag vet hur min kropp fungerar på gymmet, jag vet vilka vikter jag ska lyfta under mitt träningspass och jag vet hur många set jag gjorde på just den vikten det senaste träningspasset. Enkelt, vi är gjorda för att anpassa oss och kroppen mår bra utav rutiner. Förutsatt att de rutinerna vi gör är gynnsamma för vår kropp, och inte allra minst vår mentala hälsa såklart.

Så. Efter några enkla testar på skolan så har jag insett att det finns så många lager djupare att gå. Det handlar inte om hur man ska sätta upp sitt hår inför träningspasset, vilken färg man väljer på träningstightsen eller vilket märke man har på sin vattenflaska. Det handlar om att lära känna sin egen kropp. Att bli mer medveten om vilka muskler som aktiveras i en exakt rörelse, känna musklerna som jobbar och även förstå vilken träning det är för hjärnan att bearbeta allt som händer. Jag tycker inte om ordet hjärngympa (mest för att det låter lite ofräscht?) men vad man än vill kalla det för, så är även hjärnan väldigt delaktig i träningen. Muskelkontakt har fått en helt ny innebörd för mig, och genom att fokusera på den exakta muskeln jag vill träna under övningen så är jag även nu medveten om vilka andra muskler som behöver aktiveras för att stötta upp rörelsen med en bra teknik. Som att mina inre magmuskler och bäckenbotten behöver vara aktiverade när jag gör en leg extension exempelvis.

Jag tror även på positivt tänkande. Genom att uppmuntra sig själv under träningen, så lär man sig även känna sin egen kropp. På djupet liksom. Vill man ta hjälp utav yttre faktorer för att hitta till ett positivt mind set så fungerar en så enkel sak som min träningslista på Spotify för mig. Reglerna är enkla. För att kvala in på den listan måste låten vara i upptempo och pulsera ut ett gott tryck i lurarna, men minst lika viktigt är att den listan enbart används vid träning. Dels för att inte tjatas ut, men också för att associeras just med endorfinerna som träningen ger och påminna om exakt den där må-bra/jag-är-stark-som-en-oxe/snabb-som-en-gnu-känslan.

Några månader in i utbildningen har jag även blivit mer medveten om att det inte bara är musklerna som behöver vila mellan träningspassen. Även hjärnan presterar sitt yttersta under tiden vikter ska lyftas och muskler ska jobba. Vi är medvetna om vikten utav att vila de olika muskelgrupperna för muskeltillväxt, men det är lika viktigt att låta hjärnan varva ned för att nå resultat. För vissa så kanske detta känns som en självklarhet, men för mig blev det faktiskt en ögonöppnare. Ibland får man varva ned, och ibland måste man vila för att kroppen ska må bra. Det är så vi är gjorda att fungera, och det är också det som resulterar i en god och hållbar hälsa.

 

 

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply