Träning

(HEMMA)TRÄNING FÖR BEN OCH RUMPA

Jag använder nästan alltid miniband som komplement när jag tränar ben och rumpa. Det ligger liksom alltid tre gummiband nedpackade längst ned i träningsväskan, strax bredvid vattenflaskan. Gummibanden är effektiva för kontaktövningar och är även ett bra alternativ för att träna upp både balans och styrka i hela kroppen. Dessutom är de lika användbara på gymmet som hemma i vardagsrummet, och det finns många övningar som kan uppgraderas med ett gummiband för variation!

 

KICKBACKS för rumpa och baksida lår

 

 

Att tänka på: Håll nacken i en neutral position. Spänn bålen och var noga med att ryggen är stabil och undvik att svanka under rörelsen. Det arbetande benet ska lyftas upp med rumpa och baksida lår, inte med ryggmusklerna. Fokusera även på att hålla höften rak så kroppen inte “välter” till en sida under övningen. Upprepa rörelsen 4 x 15 gånger på varje ben.

Variera övningen: Använd miniband med olika sorters motstånd, starta med ett lättare band och gå vidare till ett band med mer motstånd när du är redo. Du kan även variera övningen genom att sträcka ut det arbetande benet i toppläget, eller variera tempot i övningen. Vill du lägga in mer magträning och balansövning så kan du balansera händerna på en upp och nedvänd Bosu boll istället för på golvet, enkelt och effektivt.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply