Hälsa Träning

HJÄRNGYMPA

Om du frågar tio personer i din närhet om vad som är viktigast i livet så kommer nog de allra flesta svara ”att må bra”. Att ta hand om sin kropp genom fysisk aktivitet ökar chansen för välmående, inte bara fysiskt utan även psykiskt. Några faktorer som påverkar vår kropp positivt genom träning är bland annat punkterna nedan, för att bara nämna några. Inte så illa ändå.

 

  • Träning är stressreducerande. Att träna minskar den inre stressen, hormonerna dopamin och endorfin utlöses och leder till en positiv känsla i kroppen. Träningen gör att du skapar en glädje och en mening i det du gör, vilket skapar en positiv effekt i hjärnan.
  • Träning förbättrar minnet. Forskning har visat att framförallt en förbättrad kondition ökar minnet och har en positiv inverkan på området i hjärnan som planerar och processar information. En ökad syreupptagningsförmåga i kroppen gör helt enkelt att minnet blir lite bättre.
  • Träning kan underlätta vid sömnproblem. En kropp som är både fysiskt och psykiskt trött behöver återhämtning för att bygga upp energinivåerna till nästa dag. Eftersom träning gör kroppen tröttare så är det för många lättare att somna efter en dag med fysiks aktivitet. Med det sagt så är det inte optimalt att träna sent på kvällen då kroppen och hjärnan behöver tid för att varva ned efter ett träningspass.

 

Vill du läsa mer om varför kroppen reagerar som den gör när vi tränar, och vad som faktiskt händer i hjärnan när vi motionerar så kika in boken Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna (den finns b la att hitta HÄR)

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply