Träning

POSITIVA EFFEKTER AV KONDITIONSTRÄNING

Konditionsträning är bra för att vi ska orka mer, det stärker vårat hjärta och gör att vi blir piggare i vardagen. Det här är inga nya nyheter utan det här är fakta som de flesta utav oss faktiskt har koll på. Men, lite mer intressant är att faktiskt veta VARFÖR konditionsträning är så bra för kroppen.

 

3 punkter om vad som (på riktigt) händer i kroppen vid konditionsträning

 

  1. Hjärnans förmåga att bilda nya hjärnceller blir förbättrad vid konditionsträning vilket har en positiv effekt på vårat minne och faktiska välmående. Under ansträngning frigörs endorfiner i kroppen, dopaminnivåerna blir högre och kopplingen till hjärnans belöningssystem ger oss en känsla av lycka och välbefinnande. Under ett löppass utsöndras endorfiner i kroppen för att dämpa smärtan som uppstår vid fysisk ansträngning, och det är också den endorfin releasen som många refererar till “Runners High”.
  2. Konditionsträning påverkar hjärtats förmåga att pumpa blod och förbättrar därigenom syresättningen till musklerna. Vilopulsen blir därför ofta lägre genom konditionsträning, eftersom mängden blod per hjärtslag tillför musklerna mer syre än tidigare.
  3. Genom träningen anpassar sig musklerna till att använda syret i kroppen mer effektivt och vi lär oss också hantera en större träningsbelastning utan att begränsas utav uppbyggnaden av mjölksyra. Musklerna ökar användningen utav fett som energiförbrukning vilket leder till att lagret utav kolhydratet (glykogen) i musklerna förbrukas långsammare och uthålligheten vid fysisk aktivitet blir bättre.

 

Tips på hur du kan göra konditionsträningen roligare: Få med sällskap ut på träningsrundan (spring tillsammans med din hund eller ditt kompisgäng), testa att springa med viktväst, spring din vanliga runda åt motsatt håll eller testa en ny sport där kondition blandas med koordination (som paddel, tennis eller innebandy).

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply