Träning

TABATA FÖR BEN & RUMPA

Nytt pass på träningsschemat gänget! Två dagar i veckan ska det fokuseras på tabataträning för ben/rumpa och alltså volymträning! Många reps med hög puls och kort vila sammanfattar Tabata, och här får man upp ett flås samtidigt som man bygger upp volym i vald muskelgrupp. Tabata innebär kort och gott att man jobbar intensivt i 20 sekunder, vilar i 10 sekunder, jobbar 20 sekunder, vilar 10 sekunder osv. För att slippa tänka på nedräkningen själv så kan man enkelt ladda ned en tabata-app till mobilen, eller söka på Tabata-Mix på Spotify. Så smidigt! Listar mina favoritlåtar längre ned i inlägget.

Så här kan ett benpass se ut, haka på!

ÖVNINGAR, bilder finns infogat sist i inlägget

  • Sumo squat med Kettlebell
  • Kickbacks på Bosuball
  • Jumping Squat
  • Travel Lunge
  • High knees
  • Step ups
  • Hip Thruster
  • Sidewalk med gummiband

UPPLÄGG UTAV PASSET,  20 sekunder PÅ, 10 sekunder AV.

  1. Uppvärmning och dynamisk stretch 10 min
  2. Första varvet: samtliga övningar x3 (alltså 20 sek på x 10 sek av, repetera 3 ggr)
  3. Vila 2 min, glöm inte dricka vatten och peppa varandra!
  4. Andra varvet: samtliga övningar x2
  5. Vila 2 min
  6. Sista varvet: samtliga övningar x1, här kan man alltså ge 100% på varje station!
  7. Nedvarvning och statisk stretch 5- 10 min

Favoritlåtar från ”Tabata Songs” på Spotify: Dr. Dre (Tabata mix), Uptown Funk (Tabata Mix), Counting Stars (Tabata Mix), Pirates Of Caribean (Tabata Mix), Wake Me Up (Tabata Mix).

Lycka till!

 

 

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply