Mat

TIPS TILL EN NYTTIG(ARE) MATLÅDA

Kyckling och ris är två ingredienser som det ofta pratas gott om när ämnet hälsosam mat tas upp i media, och samma kombo går varm i mångas matlådor efter träningspassen. Lägg dessutom till några knyten broccoli så är rätten komplett och direktkvalificerad till att hittas under kategorin fitness och hälsa. Inte så dumt ändå, men vill du göra en annan variant utav maträtten så kika hit!

  1. Byt ut kycklingfilé mot kalkonfärs som du steker tillsammans med lök och färska champinjoner. Krydda med barbeque krydda eller annan krydda som du ofta använder till kyckling/kött. Enkelt.
  2. När det kommer till ris så våga tänk lite utanför den trygga zonen “vitt ris” som kolhydratkälla. Testa brun ris, svart ris, vild ris eller rött ris. Jag valde en blandning utav svart ris, vild ris och röd ris till mina matlådor denna veckan. En riktig favorit! Skillnader mellan de olika rissorterna hittar ni enkelt HÄR
  3. Tillbehör: Till mina matlådor har jag valt ugnsbakade rödbetor, en grönsallad och ägg (för lite extra protein). Vilka rotgrönsaker och grönsaker du väljer kan du variera fritt, men sträva efter färgglada grönsaker och köp gärna säsongsbetonat om möjligt.
  4. Investera även i flera matlådor så du kan förvara den färdiglagade portionsrätten i kylskåp eller frys, det gör det lättare att hinna äta en riktigt måltid även dagar du är stressad.

 

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply