Träning

VÄGEN MOT CHINS

Chins gänget! En utav många gymövningar som många vill bli bättre på och utveckla.  Kanske är ett utav dina träningsmål att klara 10 stycken chin-ups inom 3 månader? Inga problem, men tänk på att skynda långsamt. Hitta kontakt, få in rätt teknik och bygg en stark rygg på köpet! Här kommer olika tips på hur du kommer igång med övningen,  och glöm inte anteckna hur du utvecklas!

#Använd gummiband! Placera båda knäna (eller fötterna) i gummibandet och låt gummibandet agera som stöd under övningen. Är övningen för tung? Använd ett tjockare gummiband eller ta dubbla band.

#Ta hjälp utav en vän! Låt en kompis stötta upp övningen genom att hålla i dina ben och ge en skjuts uppåt när du drar dig upp mot stången,  håll sedan emot under tiden du går nedåt i övningen och slappna av i axlarna när du når bottenläget.

#Använd en maskin! Många gym har en speciell maskin för att träna chin-ups, här får du stöd under dina knän och du kan även justera hur mycket motstånd maskinen ska ge. En högre vikt ger mer stöd och support i övningen.

#Byt grepp! Ett bredare grepp gör att chinsen känns tyngre. Känns övningen för tung i början så kan det ibland hjälpa med att hålla ett något smalare grepp, variera gärna greppets vidd under de olika träningstillfällena!

Att tänka på: skynda inte rörelsen, känn hur ryggen jobbar och försök att slappna av i axlarna.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply