Mättande bärsmoothie med tranbär och jordgubbar

Mixa en smoothie som mättar när du är på språng! Foto. Privat

På helgerna älskar jag att njuta av långa frukostar med tända ljus i lugn och ro, men på vardagarna när inte tiden räcker till så är smoothies min räddning. Det går snabbt att mixa ihop och är ett smidigt sätt att boosta kroppen med nyttigheter. 

Men blir man verkligen mätt på endast smoothie till frukost? Det beror såklart helt på vad du har i den. Jag har som regel i mina smoothies att alltid försöka ha i en fettkälla. Fett mättar bra och är en viktig makronutrient som behövs för att kroppen ska kunna bygga upp och reparera celler samt tillverka hormoner. 

Exempel på bättre fettkällor i smoothies kan tex vara avokado, nötter, linfrön, jordnötssmör, kokosolja eller fullfet kokosmjölk. Det bidrar även till en härligt krämig konsistens på smoothien.
Det här receptet ger en len god smak från kokosmjölken, sötma från jordgubbarna samt lite syrlighet ifrån transbärspulvret. Tips är att göra dubbla portioner och spara till mellanmål! Enkelt att hälla upp i en flaska och ta med i väskan on the go!

Du kanske även gillar Grön näringsbomb med fänkål och basilika

Toppa gärna smoothien med nötter och frön för en extra näringsboost och lite gott crunch. 


Recept (2 portioner)
2,5 dl kokosmjölk 
1-2 dl vatten (beroende på hur tjock du vill ha den)
200g frysta jordgubbar
1 tsk tranbärspulver
Några droppar färskpressad citron

Gör så här:
Mixa allting tills du har en slät smoothie. Njut av en härlig smoothie och en fräsch start på dagen!

Vill du pröva fler goda smoothie recept? Kanske denna med apelsin, banan och kokos? Mums!

För fler hälsosamma, lättlagade recept och bakverk, besök http://lisaanilsson.se / instagram @foodbylisanilsson

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.