Thailändsk färswok med ris och jordnötter

Thailändsk färs är inte bolognese, men nästan? Krossade tomater, basilika och grädde byts ut mot thailändska smaker så som lime, chili, soja, fisksås och ingefära. Ett superenkelt recept med otroligt goda och fräscha smaker som tar dig nästan hela vägen till Thailand. Sojafärsen går även att bytas ut mot köttfärs/kycklingfärs för den som vill.

Tips! Det här receptet passar sig utmärkt i matlådan, så passa på att spara tid genom att preppa flera matlådor inför veckan.

Recept (ca 6 portioner)
Sojafärs 700g
Frysta wokgrönsaker 300g
Vitlök 3st
Gul lök 1 st
Kokosolja 1 msk
Färsk chili 2 st
Lime 1 st
Färsk riven ingefära 1 msk
Tamarisoja 2 msk
Fisksås 4 msk
Sötströ 1 msk (eller valfri sötning)
Kryddor: Salt och svartpeppar
Till servering
Ris, jordnötter och koriander


Gör så här
1. Hacka löken grovt, finhacka chilin och pressa vitlöksklyftorna. Häll i en stor stekpanna tillsammans med kokosolja och stek på medelvärme ett par minuter. 
2. Tillsätt wokgrönsakerna i pannan och woka ett par minuter. När de är klara, häll grönsakerna i en separat skål och ställ undan tills vidare. Ha i färsen i pannan och fräs tills den är helt genomstekt. Addera eventuellt lite vatten till färsen. Häll sedan tillbaka grönsakerna i stekpannan och fräs ihop med färsen.
3. I en separat skål blanda ihop soja, fisksås, sötströ, limesaft och färsk ingefära. Tillsätt såsen i pannan med färswoken. Fräs ihop någon minut och smaka sedan av med salt och peppar.

För fler hälsosamma, lättlagade recept och bakverk, besök http://lisaanilsson.se / instagram @foodbylisanilsson

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.