4 motivationstips till dig som hellre kollar Netflix än tränar

Få experttipsen här! Foto. Schutterstock

Tipsen du behöver läsa för att känna dig motiverad och inspirerad att träna trots ett fullspäckat (eller bara väldigt avkopplande) försommarschema. Vi lovar, picknicken och nästa Netflix-maraton kommer att kännas så mycket roligare efteråt!

Eftersom att det många kan uppleva den här perioden som tuff kan vi tänka oss att många kan behöva extra motivation för att komma igång eller skapa nytändnig i träningen. Så vad passar då bättre än vår träningsredaktör Martina Rehns bästa motivationstips när det kommer till träning:

1. Starta en facebook-grupp med dina vänner

Hitta ett gemensamt mål och motivera varandra till att fullfölja resan. Sidan använder ni under veckorna för peppa varandra, dela med er utav tips/motivation och för att konsekvent bocka av delmål som klaras under vägen. Bestäm ett startdatum och ett slutdatum, och pinna in delmål under vägen. Ett exempel kan vara att gemensamt ha målet att springa milen under 50 minuter innan jobbstarten efter sommaren.

Läs mer Så skapar du en lutsfylld relation till träning

2. Testa nya träningsappar

Det finns många olika appar där planerade styrkepass, stegräknare eller yoga är i fokus. En rekommendation med ett bra upplägg heter ‘Nike Training Club’ och där kan man bland annat ta del utav träningspass som fokuserar på valda muskelgrupper eller välja intensitet på passet. Genom träningen coachas man sedan för att hitta rätt teknik och tempo. Flera appar i samma kategori finns att ladda ned gratis. Och vill du fylla i med andra appar som underlättar träningen så kan vi rekommendera ‘Trainings Timer’ som håller koll på intervaller och tidtagning under exempelvis tabata.

3. Hitta ny inspiration

Gå på föreläsningar, läs böcker eller anmäl dig till en helgkurs. Ofta tappar man motivationen för att man helt enkelt saknar några verktyg i sin verktygslåda. Andra alternativ är att kika upp inspirationsvideor på youtube (som faktiskt är helt gratis) eller boka in ett träningspass tillsammans med en vän. Kom igen, det kan bli kul!

4. Bestäm dig

Hur ett balanserat koncept innehållande träning, kost och sömn ser ut varierar från person till person. Inga nyheter där inte. Men vill du ändra någonting i din vardag så måste du göra just det, en ändring. Förändringar kan vara lite obekväma i början och dessutom kan det betyda att du måste börja prioritera om enkla val i din vardag. Det känns förmodligen lite tungt och besvärligt i början, men efter ett tag blir de nya vanorna mer bekväma. För den största förändringen ligger hos oss själva, och det är där du bestämmer hur din vardag ska se ut. Hitta ditt vinnande helhetskoncept genom att hitta anledningen till din förändring. Skriv ned målet på en lapp, sätt lappen på kylskåpet och påminn dig själv om ditt mål dagar då det känns motigt. Hitta din inre motivation, och glöm inte bort att ha roligt på vägen!

Du kanske även gillar 5 tips på hur mobilen kan förbättra din träning

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.