Så skapar du en lustfylld relation till träning

Motivation till träning måste komma från rätt plats i kropp och själ. Är motivationen självuppskattning är chansen mycket stor att man lyckas upprätthålla en långsiktig vana. Kommer motivationen från en negativ självbild ökar risken till ett negativt långsiktigt resultat. Foto. Shutterstock

Väldigt många människor tar det stora beslutet att börja träna, nästan lika många lägger av inom kort. Konsten är att skapa en lustfylld träning som utvecklar en positiv inre drivkraft och resulterar i en god vana. Om träning blir en glädjekälla i vardagen ökar även motivationen till fler bra vanor som tillsist blir din livsstil.

Motivation till träning måste komma från rätt plats i kropp och själ. Är motivationen självuppskattning är chansen mycket stor att man lyckas upprätthålla en långsiktig vana. Kommer motivationen från en negativ självbild ökar risken till ett negativt långsiktigt resultat.

Några faktorer som måste uppnås för att skapa en långsiktig och hållbar träningsvana är följande:

  • Realistiska mål och tidslinje
  • Belöna sig själv efter stegvis uppnådda mål
  • Förankra en positiv upplevelse i träning
  • Disciplin att träna när man ej känner för att träna
  • Skapa en tydlig vana som gör att träning är en del av livet

Tips som kan öka träningsmotivationen

Vi är alla olika och motiveras av olika saker. Det finns många sätt att öka motivationen beroende på vilken personlighetstyp du är, här presenterar vi några favoriter:

Träningsappar

Somliga sporras av siffror och statistik. Då kan en träningsapp blir din “PT i fickan” som hjälper dig att stegvis mäta och jämföra din utveckling. Det fina med att kontinuerligt tävla mot sig själv, är att man hela tiden har en svår motståndare men som är realistisk att besegra. Det finns ett stort urval av träningsappar som mäter hastighet, kalorier, distans, steg och väldigt mycket mer. Är man personlighetstypen som triggas av utmaningar skapar appar ett roligt inslag i vardagen då man varje dag tävlar mot sig själv – en personlig utveckling som blir intressant att följa. En mild besatthet kan infinna sig, där man hela tiden mäter varje steg man tar, så var försiktig!

Träna i grupp

Enligt känd forskning ökar motivationen när du tränar tillsammans med andra och många har lättare att komma iväg när de tränar tillsammans med en kompis eller i grupp. Träning blir ofta roligt när man möter likasinnade och upplever samhörighet. Iakttar man en grupp människor som tränar tillsammans sprudlar de ofta av energi och positivitet. Det finns ofta ett stort lokalt urval av olika träningsformer som utförs i grupp, för att inte glömma lagsporter:

  • Yoga, många sorters yoga utförs i grupp
  • Pilates
  • Gympass med olika gruppaktiviteter och klasser
  • Korpidrott finns i oräkneliga former och är oerhört populärt.  Att utöva en lagsport är jättekul. Man blir vältränad, socialt stimulerad och hela tiden mer bekant med sin sport. Och att intressera sig för professionella utövare inom sin sport är en mycket bra inspirationskälla för att förbättra sin egen prestation. Vill man öka sitt personliga engagemang till sin sport ytterligare kan man spela på sin sport online. Det går bra att utforska och jämföra alla nya bettingsidor online. Det skapar ännu större anknytning och intresse för den sport man utövar.
Yoga är en av alla de populära träningsformer som du gör i grupp. Bildkälla: Unsplash

Musik och träningspoddar

Att lyssna på peppande musik som genererar positiv energi i kropp och själ, har för många en positiv inverkan på träningsupplevelsen. Andra lyssnar hellre på en intressant samtals-pod. Det finns ett stort urval av poddar som handlar om träning, hälsa och kosthållning. Med en intressant pod i örat är det lätt att försjunka sina tankar samtidigt som man får bra motion.  Man lär hjärnan att styra fokus från trötthet och utmattning, till mer fördelaktiga tankemönster som skapar positiva associationer till träning.

Läs mer om motivationsboosters 4 snabba för motivationen

Alla har vi varit barn i början

Är man nybörjare kan är ett tips att ta hjälp av en PT för att få bättre verktyg på gymmet. Många gånger kan det vi tolkar som olust bero på en inbyggd rädsla och stress inför nya saker. Men kom ihåg, alla har vi varit barn i början och när man får bättre förståelse för det man gör ökar det också självförtroendet.
Poängen är nämligen den, att om man lyckas skapa en lustfylld association till träning så tar de positiva krafterna tillsist över och man slipper ett mentalt dilemma varje gång man ska snöra på sig träningsskorna. Vi människor är lata av naturen och som nybörjare (eller att komma igen efter ett längre avbrott) får man räkna med en mental uppförsbacke de första veckorna men ju mer man hittar sig själv i de nya rutinerna (och ju bättre man mår), desto lättare blir det att komma iväg. Det finns inte många saker som slår välbefinnandekicken du får efter ett svettigt träningspass eller en löptur!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.