SMART Semesterträning

Bildkälla: coolefitness.com

Att hålla igång träningen under semestern behöver inte vara så svårt. Uteblivna träningspass på gymmet kan enkelt bytas ut mot *funktionell träning utomhus och löparspår finns alltid till förfogande i naturen.

 

Att sommarmaten ofta klingar grönsallad, färska bär, frukt och grillat ger även kroppen bra energi innan och efter ett pass. Olika poddar att ha på i bakgrunden ger även dom inspiration och motivation under semestern, och ytterligare en motivationsboost finns att hämta genom att göra en SMART planering!

SMART planeringen ska vara specifikt utformad efter hur din semester ser ut. Fråga dig själv vad som är rimligt att hinna med, och vilka möjligheter till träning det kommer finnas under semesterveckorna? Gör sedan planeringen till något roligt och uppmuntrande! Se modellen som en motivationspinne med enkla riktlinje, vägledningar och nytänk under semestern

Så här ser en SMART-planering ut

Målet ska vara:

  • Specifikt
  • Mätbart
  • Accepterat
  • Realistiskt
  • Tidsatt

    Gör så här:

  1. Skriv ned det som är specifikt. Använd positiva ord som innebär en riktning exempelvis öka, minska, utveckla. Byt ut ordet ’måste’ till jag ska eller jag kan.
  2. I nästa steg tar du fram vad som går mäta. Det som går att mäta gör det enklare för dig att se hur utvecklingen går. Det finns fler mätbara verktyg att använda sig utav, som att mäta viktnedgång genom att mäta kroppen eller väga sig. Mätbara mål kan även handla om förbättrad flexibilitet, bättre kondition eller ökad styrka, det behöver alltså inte bara handla om viktnedgång och siffrorna på vågen.
  1. Finns acceptans för målet? Mål blir enklare att nå om de accepteras utav andra i vår närhet. Att andra kan vara delaktiga i och stötta ditt mål, underlättar chansen för dig att nå ditt specifika mål.
  1. Är målet realistiskt? Målet måste vara nåbart och realistiskt sett utifrån din startpunkt och hur lång tid du har på dig att nå målet.
  1. När skall målet vara nått? Sätt en tid! Att sätta en tidsplanering på målet är viktigt, en för kort tid gör även ett realistiskt mål omöjliga att nå och tvärt om. Det är bra att ha datum för ett slutmål, men minst lika motiverande att ha delmål under tiden gång.

*.Få tips på träningspass HÄR

Läs mer Vad har vilan för betydelse när vi tränar?

Källa: www.marknadsförd.se

Kontakta Martina? www.martinarehn.com

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.