7 gröna superingredienser

    Tack vare klorofyllet i gröna grönsaker kan de stötta sårläkning, minska hudproblem och dra gifter ur kroppen. Foto. Shutterstock

    Gröna grönsaker är inte bara goda, de har även förmågan att verka antiinflammatoriskt.
    Här är 7 gröna superingredienser som är fulla med mineraler, fibrer, A- och C-vitaminer.

    Det gröna goda

    Botanisera i grönskan och variera ditt gröna intag som i sallader, tillreda i maten eller som gröna goda drinkar.

    Läs mer 5 snabba tips för att smyga in mer grönsaker i maten

    Spenat

    Foto. Pixabay.com

    Spenat är både gott och tillgängligt samt innehåller massor av mineraler, järn och vitaminer.

    Spirulina 

    Foto. Piaxabay.com

    Mycket näringstät sötvattensalg som innehåller klorofyll, protein och fytonutrienter. 

    Brysselkål 

    Foto. Pixabay.com

    Rent näringsmässigt är det här kungen av kålsorter. Speciell smak att smaksätta exempelvis soppa med. 

    Vetegräs 

    Foto. Pixabay.com

    Innehåller framför allt massor av klorofyll. Många äter vetegräs som detox eller har som vitaminboost. 

    Grönkål 

    Foto. Pixabay.com

    De senaste årens mest trendiga grönsak som gör otroligt gott för vår tarmflora. Rik på järn, lutein, C- och A-vitamin.

    Du kanske även gillar Grönkålspasta med champinjoner och lök 

    Matcha 

    Foto. Pixabay.com

    Grönt tepulver som innehåller massor av antioxidanter. Drick matchalatte eller servera grön näringsboostad yoghurt.

    Få här Recept på grön smoothie 

    Sparris 

    Foto. Pixabay.com

    Innehåller massor av vitaminer och kostfibrer som gör susen för våra goda tarmbakterier.

    Se till att få i dig råa blad och grönsaker dagligen, då tillagning annars minskar dess näringsinnehåll. Soppa, smoothie och shots är jättebra på så vis! 

    Källa. A Healthy Life, Blueberry

    LÄMNA ETT SVAR

    Din kommentar
    Ange ditt namn här

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.