Kliv av det rullande STRESS-tåget

    foto: unsplash

    Alla människor kommer någon gång uppleva ett stresspåslag eller en stressig period i livet. Vi påverkas olika mycket av högt tempo och många projekt pågående samtidigt men något som är viktigt, oavsett hur väl du kan hantera din stress, är återhämtning och verktyg som får dig att gå från på-läge till av-läge. 

    Hjärtklappning, svårt att behålla koncentrationen, ovanligt trött, nära till gråt, fumlig och glömsk? De är bara några vanliga tillstånd som kan spegla en allt för stressad vardag. Stress som vi i grunden inte hade överlevt utan som i dag gör oss sjuka både fysiskt och mentalt. Går du på högvarv mest hela tiden och har nya projekt att ta dig an så fort ditt föregående göromål är avklarat? Din vardag kan bli begränsad och risken att drabbas av andra sjukdomar som depression eller hjärtproblem ökar i takt med att dina stressnivåer i kroppen ökar.

    Upplever du en inre stress eller har du lagt märket till hur din fysiska kropp har reagerat på högt tempo, krav och press?

    Då är det dags att kliva av den snabbaste hästen, sakta in och göra en check med insidan – vad behöver just DU för att minska dina stressnivåer. Hur kan du skapa utrymme för den där livsviktiga återhämtningen. Här nedan finner du tre saker du kan testa när du känner att du har gått runt i din ”stressbubbla” lite för länge.

    SKAPA EN STRESSFRI VARDAG

    GÖR EN PRIORITERINGSLISTA:
    Om du frågar dig själv vad som egentligen är viktigt och vad som måste göras precis nu så blir det lättare att prioritera. Att välja vad som ska få ta plats i huvudet. Det kan vara svårt att låta bli att tänka på ALLT som stressar men att selektivt välja en sak i taget och försöka vara i nuet kommer få stressnivåerna att minska.

    SKAPA EN FRIZONE:
    En plats som speglar lugn för dig, där det finns utrymme att bara vara. En plats som du känner glädje inför, där det finns människor som hjälper dig att skapa lugn och ro när du behöver. Att lämna den stressiga vardagen för att spendera tid på en annan plats kan vara viktigt för både kropp och knopp. 

    FYSISK AKTIVITET OCH YOGA VID STRESS:
    Fysisk aktivitet har bra påverkan på stressnivåerna i kroppen – då en stressad kropp förväntar sig att du snabbt ska springa där ifrån. Idag kan det vara svårt att i stunden bara springa eller hoppa och studsa men du kan FÖREBYGGA din stress genom regelbunden aktivitet. Kroppen kommer producera mer må-bra-hormoner och endorfiner som hjälper de höga stressnivåerna att minska.
    Du kanske även gillar Lindra stress med yoga

    Gör plats för återhämtning i form av YOGA. Att stilla sinnet, vara närvarande och andas fungerar lugnande för kroppen. ”Jag har inte tid” – det är då du behöver en yogapraktik som mest. Starta dagen med en lugn stund på yogamattan eller avsluta dagen med en avslappning för kroppen. Kommer göra det lättare för dig att hantera stressnivåerna och gå från ditt på-läge till av-läge.

    Skynda långsamt och ta med dig inställningen att inte ta saker på för stort allvar!

    Läs mer av Fanny Fyra positiva effekter som du får av morgonyoga

    KÄLLA – 1177

    KÄLLA – yogobe

    Är du nyfiken på yoga och vill komma i kontakt med vår wellnessredaktör Fanny? Då ska du klicka in dig här www.flowwithfanny.se

    LÄMNA ETT SVAR

    Din kommentar
    Ange ditt namn här

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.