Sofie Blomkvist 36: ”Det är jätteviktigt att peppa varandra i en vänskapsrelation”

    Det är jätteviktigt att peppa varandra i en vänskapsrelation tycker vinnarna av I am readys och SOC´s tävling – Anna-Sara Kvarnström och Sofie Blomkvist.

    Sofie Blomkvist 36 och Anna-Sara Kvarnström, 44, träffades i ett träningssammanhang för tre år sedan.
    Sedan dess har de varit vänner och en viktig del av den vänskapen handlar om att träna tillsammans och att peppa varandra när motivationen tryter.
    – Vad har man annars vänner till?, säger Sofie.

    Text och foto. Malin Nylén, redaktör 

    Sofie Blomkvist och Anna-Sara Kvarnström

    Anledningen till att vi träffar vännerna Sofie Blomkvist och Anna- Sara Kvarnström i Vanadislunden är att Sofie är en av vinnarna i I am Readys tävling där ett PT-pass och träningskläder stod på spel.

    Anna-Sara ficknämligen syn på I am Readys tävling, där läsarna kunde nominera en vän, eller kollega eller anhörig som behövde lite extra motivation i form av en timmes PT-träning från en av I am Readys tränare och träningskläder från Stadiums eget märke SOC, på instagram och bestämde sig för att nominera bästa träningskompisen Sofie.

    – Jag tror Anna-Sara nominerade mig för att hon visste att jag var deppig i vintras och att jag bävar inför att det ska bli likadant nu när mörkret kryper på, säger Sofie. – När hennes bidrag sedan vann var lyckan total – hos oss båda!

    Hur viktigt tycker ni det är att peppa varandra i en vänskapsrelation?
    – Jätteviktigt! Vad har man annars vänner till? Säger Sofie utan en gnutta till tvekan i rösten.
    – Det är svårare att banga en träningsdejt med en kompis, fyller Anna-Sara i som tycker att hon och Sofie är bra på att plocka upp varandra motivationsmässigt.

    Och ibland kan man behöva en kram … 

    Gillar att träna utomhus

    Med tanke på bakgrunden till att Anna-Sara nominerade Sofie till tävlingen kände vi att det var motiverat att fråga hur deras träningsmotivation påverkas av hösten och tidsomställningen. Men de berättar att just tidsomställningen inte är något som påverkar dem så mycket– åtminstone inte Anna-Sara.

    – Jag tror jag har haft det svårare förr om åren, men tack vare yogan hämtar jag energin inifrån och är mindre känslig för yttre påverkan nu än tidigare, säger Anna-Sara.

    Däremot är varken hon eller Sofie några stora anhängare av träning utomhus på hösten och vintern.

    – Jag gillar att träna utomhus, men inte den här årstiden men absolut på sommarhalvåret! Säger Sofie som ser fram emot att åka iväg på träningsresa till Teneriffa på tisdag.

    Yogan har hjälpt Ann-Sara att hitta styrkan inifrån och klara yttre påfrestningar bättre.


    Ni tränar mycket. Både tillsammans och var för sig. Har ni någon gemensam målsättning?
    – Ja, när jag kommer tillbaka från träningsresan ska jag och Anna-Sara börja yoga ihop! säger Sofie och skiner upp.
    Är viktigt med bra träningskläder?
    Att träningskläder är en viktig del av träningen är något som båda vännerna håller med om.
    – Jag tycker det är viktigt! Dels är det viktigt att känna sig bekväm i kläderna … Men det är också roligare och mer motiverande när de är fina och att få känna sig fin när man kommer in på gymmet, tycker Sofie.
    Hur kändes det att träna i kläderna från SOC?
    – Bra! Kläderna gjorde vad de skulle, säger Sofie.
    – Jag gillar att tightsen är höga i midjan säger Anna-Sara om sina vinterfodrade reflextights.

    Kläderna från SOC var snygga och sköna att träna i tyckte tjejerna.

    Vad gillar ni specifikt med dem?
    – Jag tycker det är praktiskt med mobilfickan, säger Sofie om sina tights. – Det är också shysst med reflexjackan och att synas när du tränar i mörkret, fortsätter hon.
    Har ni en relation till Stadium och SOC sedan tidigare?
    – Jag har ganska mycket därifrån och tycker de har bra priser och kvalitet.
    Sofie Blomkvist.
    – Jag tycker att SOC´s yogakollektion är väldigt bra, avslutar Anna-Sara.

    Snabbfakta:

    Namn. Sofie Blomkvist
    Ålder. 36
    Gör. Redovisningsansvarig
    Tränar helst. Funktionell styrka med kroppen som motstånd, i grupp!

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    Namn. Anna-Sara Kvarnström
    Ålder. 44
    Gör. Kampanjplanerare på Hemköp
    Tränar helst. Yoga (Pranama)

    PT-Caroline om träningspasset som hon skräddarsytt efter tjejernas önskemål och träningsnivå. 

    Caroline W Söderblom bloggar på I am ready och jobbar heltid som personlig tränare och kostrådgivare. Hennes nisch är företagsträning och hon tränar de flesta klienter utomhus – oavsett väderlek. Följ henne på Instagram som @pt_pepp

    – Sofie och Anna-Sara tränar båda en hel del, men Sofie hade nyligen haft ryggskott och lokaliserat delar av problemen till att hon behöver stärka upp sin inre bålstabilitet samt öppna upp mer i säte/höfter. Anna-Sara tränar en del yoga men även styrka/kondition.
    Vi började med att värma upp med många rörlighetsövningar för att öppna upp deras kroppar lite mer. Sedan ett cirkelpass med insåg av både rörlighet, styrka och kondition.
    I slutet av passet lade jag in flera riktigt bra övningar för inre core muskulaturen.
    1) Statiskt trycka ned ländryggen i magen (då aktiverar man de inre magmusklerna)
    2) Ryggläge. benen 90 grader. Dippa ned en fot i taget i mattan. Återigen trycka ned ländryggen i mattan så man täpper till mellanrummet/svanken.
    3) Höftlyft. Aktivera inre core och sedan rulla upp/ned med höften.
    4) Dead bug. Aktivera inre core = tryck ner ländryggen i mattan och rör armar/ben diagonalt ut från kroppen.

    Hör du till de som tycker att det är viktigt med träningskläder som är lika snygga som de är funktionella? Vi också. Det är därför vi samarbetar med SOC på Stadium.

    LÄMNA ETT SVAR

    Din kommentar
    Ange ditt namn här

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.