Vad är egentligen PLYO-träning?

    Bildkälla: keepfitkingdom.com

    Söker man efter synonymer till plyometrisk träning så stöter man på ord som spänst och explosivitet, vilket faktiskt sammanfattar ordet och träningsformen ganska bra. Plyoträning (kort för plyometrisk träning) innefattar hopp som man utför i en serier, alltså flera hopp som följer efter varandra utan någon betydlig vila emellan. Den här sortens träning utvecklar mer än bara spänst i kroppen, för på köpet får man även ett ordentligt konditionspass och pump i musklerna. Kollar man sportspecifikt så är detta ett vanligt sätt att träna upp explosivitet bland sporter som sprint eller fotboll, och inte helt oväntat är det just benen som oftast trimmas under ett plyo-pass. Många tjejer som tävlar inom bikini fitness har nog även dom svettats igenom ett antal plyo-pass för att svarva fram ett par starka ben.

    För oss andra vardagsmotionärer finns det flera positiva effekter utav att svettas igenom ett plyometriskt pass, inte minst då passen inte behöver vara så tidskrävande eller komplicerade. På 20 minuter och totalt 5 övningar har man ett muskelbyggande och konditionskrävande pass, och dessutom utan tillgång till ett gym. Vill man pussla ihop ett eget program så behövs egentligen bara variationer utav knäböj och utfall inplanerat, så länge övningarna görs med hopp och explosivitet eller spänst. Nyckeln i ett plyo-pass är att fokusera på explosivitet och höjd i hoppen. Man vill alltså trötta ut musklerna och lära kroppen hantera uppbyggnaden utan koldioxid i lungorna, det vill säga bygga upp en bättre kondition. De positiva effekterna är många, men såklart finns det även här några brister i träningsformen.

    Plyoträning belastar leder och ligament, muskler blir lättare att sträcka om man inte är tillräckligt uppvärmd och man kan skada sig om man placerar foten snett. Har man en tidigare skada riskerar även denna att belastas negativt under ett intensivt plyo-pass och många kan upplever hopp som något obehagligt. Men med det sagt så innebär det inte att träningen inte går att justera eller anpassas efter individens förmåga. En resa på tusen mil startar alltid med ett steg, och känner man sin egen kropp tillräckligt väl så vet man även vart man ska börja. Eller så tar man reda på vilken nivå det är rimligt att lägga ribban på. Starta lugn och accelerera först då både huvudet och kroppen är redo helt enkelt.

    Sammanfattningsvis är plyo-träning ett roligt alternativ till den klassiska konditionsträningen utan att ett enda löparsteg behöver tas.

     

    Testa och var kreativ, lycka till!

    LÄMNA ETT SVAR

    Din kommentar
    Ange ditt namn här

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.