Träning

Veckans rörlighetsövning: Stretch av fotleden

Veckans rörlighetsövning: Stretch av fotleden

Veckans rörlighetsövning är en stretch av fotleden. Fotleden är viktig att ha god rörlighet i om du vill genomföra din knäböj med god teknik samt om du vill ha en bra löpteknik. Skall du få in foten under din tyngdpunkt när du springer så behöver du ha tillräcklig rörlighet i fotleden. Om man tittar på löpare på elit nivå när de springer så har de väldigt bra rörlighet i just fotleden. Rörligheten i fotleden kan vara en stor begränsning när du kör knäböj på gymmet. Har du inte tillräcklig rörlighet i fotleden kommer du börja krumma ryggen för att kompensera. Många tror att de inte kan gå så djupt i sina böj för att de är för stela i rumpan eller låren när det egentligen sitter i fotleden. Den är väldigt enkel att stretcha och kräver inte så mycket utav dig.

Stretch av fotleden

Sätt dig ner på ett knä och placera den andra foten så du precis har kvar din häl i golvet. Luta dig sedan över knät så du böjer ordentligt i fotleden. Om du vill komma ännu djupare kan du pressa ned på knät eller lägga en kettlebell på knät som vikt.

Veckans rörlighetsövning: Stretch av fotleden

Det är som sagt en väldigt enkel stretch men en som ofta glöms bort eller som man hoppar över för att man tycker att det är oviktigt. Att ha god rörlighet i fotleden är precis lika viktigt som i alla andra leder. Ta några djupa andetag, ge dig själv två minuter att sitta för dig själv och stretcha lite. Det är du värd!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply