Monthly Archives

oktober 2018

Träning

OCRWC 2018

OCRWC 2018

OCRWC 2018 var grymt! Det var sjukt häftigt att vara en del av VM i obstacle course race (OCR). Tävlingarna var riktigt bra planerade och anordnade. Det var inga förseningar, fanns sjysst mat på arenan, var bra banor för åskådare och riktigt bra support och pepp längs vägen. Jag lyckades prestera på mitt max, så skönt att få till det när det väl gäller!

OCRWC 2018

Det var tre lopp på tre dagar. På fredagen var det 3 kilometer, lördagen 15 kilometer och på söndagen var Team tävlingen.

3 kilometer

Detta lopp var det jag var mest orolig för. Dels eftersom det var det första loppet, dels eftersom det var det loppet jag trodde skulle bli jobbigast. 3 kilometer i max fart är jobbigt, 3 km i maxfart med 24 hinder är ännu jobbigare. Jag sprang på 23,33 vilket resulterade i en 73:e plats. Hade jag sprungit en minut snabbare hade jag kommit på plats 50. Det grämde mig lite att jag inte sprungit fortare, för jag tror att jag hade kunnat springa liiitttte fortare! Jag är verkligen super nöjd, men det hade varit kul med en top 50.

15 kilometer

Detta var loppet jag kände mig tryggast med! Jag orkar 15 kilometer, jag vet ungefär hur fort jag kan springa på distansen och de längre loppen har gått bra för mig tidigare. Det var 100 hinder på banan så det blev inga långa löpsträckor. De längsta löpsträckorna var runt 1 kilometer. Det tog mig 1.56.30 och jag fick min top 50 placering! Jag kom till och med på 40 plats, och utan att misslyckas på ett enda hinder.

Team

Team racet är 4 sträckor. Speed (löpning), power (styrka), technical (teknisk) och team (samarbete). Mina team medlemmar var Linda Wiese som sprang speed och Jessie Renlund tog sig an power, jag sprang den tekniska delen med många hänghinder. Detta race var det roligaste! Så himla kul att köra race tillsammans, borde finnas fler liknade lopp. Vi sprang tillsammans på 1.02.06 och klarade alla hinder. Detta resulterade i en 33 placering.

Jag är super nöjd med mig VM! Jag har många nya erfarenheter och har hittat vilka svagheter jag behöver jobba på till nästa år. Efter en vecka där jag vilat helt skall jag nu komma igång igen. Satsningen inför 2019 är igång!

Träning

Tävlingsveckan: Förberedelser inför OCRWC 2018

Förberedelser inför OCRWC

Oooh nu börjar det närma sig! Om två dagar går planet till London och OCRWC (Obstacle Course Race World Championship). Det ska bli riktigt fett att tävla internationellt och se hur det går! Nu är alla förberedelser inför OCRWC i full gång. Dock blev den inte som jag tänkt mig. Halvvägs in i passet jag ledde i fredags satte nån en kniv i min höft och vred om…

Förberedelser inför OCRWC

De viktiga förberedelserna, den hårda träningen, kosten och återhämtningen är gjord. Nu gäller det att få en bra känsla i kroppen, äta bra och sova ordentligt. Dock inträffade något oväntat i fredags… Halvvägs in i passet jag ledde den dagen satte nån en kniv i min höft och vred om… Det gjorde så fruktansvärt ont! Efter avslutat pass haltade jag ut i gymmet, tog fram en forme roller och en hård massageboll. Jag masserade mig själv på höft, rumpa och utsida lår i en timme. Det blev lite bättre men dagen efter gjorde ont ändå. Igår åkte jag tidigare på jobbet för att få behandling hos en naprapat som hjälp mig tidigare. Han tog fram det tunga artilleriet och satte nålar i höften och rumpan samt massera med armbågen. Idag känner jag mig mörbultad men har inte alls ont! Tänk att det det bara krävs lite massage och nålar för att spänningarna ska släppa. Det var inte den här uppladdningen jag tänkt mig, men tror att det kommer gå kanon ändå.

Förberedelser inför OCRWC

När det känns motigt, fokusera på det du kan påverka.

När livet inte går som man tänkt sig får man anpassa sig, planera om och köra på! Jag kan inte påverka att det blivit som det blivit men jag kan påverka hur jag ser på det som hänt och vad jag gör nu. Jag kunde tänkt att det är typiskt att det händer just mig, just nu. Istället försökte jag fokusera på vad jag kunde påverka, vad kan jag göra för att det ska bli bra? Tack vare det är jag nu fit for fight, utan ont i höft! Nu är fokus på att sova mycket, äta bra och hålla kroppen i form. Inte långt kvar ni… Fokus!

Träning

Veckans Rörlighetsövning: Rörlighetskomplex Draken

Rörlighetskomplex Draken

Idag går jag igenom rörlighetskomplex Draken som består av fyra rörlighetsövningar. Detta komplex genomför jag själv innan nästan alla mina pass, både styrkepass samt konditionspass. Det är viktigt att få igång rörligheten i dina leder och muskler innan passen. Med detta komplex kommer du igång i hela kroppen. Du kommer komma igång med rörligheten från bröstrygg till fotled.

Rörlighetskomplex Draken

Rörlighetskomplex Draken

Alligatorn.

Syfte: Värma upp kroppen inför fysisk aktivitet. Öka/bibehålla rörlighet.

Fokusera på: Håll höften parallellt med golvet. Genomför mjuka rörelser.

Genomförande: Börja med att stå i plankan på händer och tår. Ta ett kliv fram med höger fot så den hamnar bredvid höger hand. Du står nu i Draken. Stanna i denna position i 3-5 sekunder. Nästa position du skall gå in i är Alligatorn. Detta genom att sträcka höger hand så långt framåt du kan, ta ut rörlighet i fotleden så du blir riktigt lång. Stanna där framme i 3-5 sekunder för att sedan ta dig tillbaka till Draken. För nu höger hand i en stor rotation utåt och uppåt, Draken Med Rotation, så dina finkars pekar uppåt. Stanna i toppläget 3-5 sekunder och rotera sedan ned igen. Nu skall du gå ned i en Djup Draken genom att försöka få ned din armbåge i golvet. Sätt i höger hand och gå upp i Draken. Ta ett kliv tillbaka med höger fot så du står i plankan. Gå upp i Hunden i 3-5 sekunder. Genomför sedan samma sak med vänster fot fram. Upprepa 3-5 gånger per sida.

Rörlighetskomplex Draken

Draken med rotation.

Rörlighetskomplex Draken

Djupa draken.

Genomför du detta komplex innan dina pass kommer hela kroppen komma igång på ett bra sätt. Om du vill starta dagen på ett bra sätt och få igång rygg och höfter på ett skönt sätt så kan du genomföra den på morgon. Rörlighetskomplex Draken är grym! Genomför den så ofta du kan och känner för.

Rörlighetskomplex Draken

Hunden.