Träning

Veckans Rörlighetsövning: Stretch Av Fotled Med Vikt

Veckans Rörlighetsövning: Stretch Av Fotled Med Vikt

Har du likt många svårt att komma ner i fullt djup i dina squat? Rörligheten i din fotled är för många en begränsande faktor. Du kan antingen stretcha med övningen i tidigare inlägg, stretch av fotleden. För vissa räcker inte denna stretch. Det kanske inte drar ordentligt i nedre delen av vaden utan tar mer stopp, eller så drar det men inte ordentligt. Då finns det två övningar du kan göra för att få bättre kontakt. En av dem är Stretch av fotled med vikt.

Stretch av fotled med vikt

Syfte: Öka rörligheten i fotled för att komma ner i fullt djup i dina squat samt förbättra din löpteknik.

Fokusera på: Få kontakt med nedre delen av vaden runt hälsenan, stanna i minst två minuter.

Genomförande: Sätt dig på höger knä med vänster fotens häl straks bakom, bredvid knät. Ta en kettlebell eller viktskiva och planera den på knät. Jag föredrar en kettlebell då den ligger bättre på knät. Ta en lagom tung vikt. Knät skall dras nedåt ordentligt men du skall inte tappa kontrollen över knä och fotled. Dock bör du våga gå så djupt så du får en ordentlig och djup stretch. Sitt i denna position i minst 2 minuter per ben.

Veckans Rörlighetsövning: Stretch Av Fotled Med Vikt

Att stretcha med vikt kan göra under för din rörlighet, och vill du få bättre och djupare squats kommer detta göra undervärk. Gör det lite varje dag, gärna på morgonen när du är som stelast. Om det inte drar när du gör denna med vikt utan det fortfarande tar stopp på framsidan av fotleden kommer det komma ett inlägg längre fram om vad det kan bero på och vad du kan göra åt det. Tills dess, stretcha ordentligt.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply