Monthly Archives

februari 2019

Träning

Vilovecka

Vilovecka

När hade du en vilovecka senast? Är vila en del av din träningsplanering? Tränar du hårt men återhämtar svagt? Jag har en träningsprogrammering som skall följa en linjär progression. Det innebär att jag ska bli lite bättre och köra lite tyngre för varje vecka. För att orka med att köra hårt på mina pass under de tunga veckorna samt för att behålla motivationen så har jag lagt in hela viloveckor i programmeringen. Denna vecka har varit vilovecka.

Vilovecka

När jag programmerat mig själv har jag tänkt att jag ska bli lite bättre för varje vecka som går. Dock kan jag inte enbart öka träningsdosen, längden på passen, vikterna eller tempot under passen. Det behövs uppbyggnadsperioder mellan varven med fokus på vila. Jag kör en lätt vecka, följt av en medel-tungvecka och avslutar perioden med en tung vecka. Mellan dessa perioder har jag en vilovecka. Dessa veckor har jag fokus på återhämtning. Jag yogar, stretchar, kör ett lättare gympass samt ett lättare löp- eller längdskidpass. Det är under denna period min kropp byggs upp och får chansen att återhämta sig helt. Dessutom gör det att min motivation hålls uppe.

Under den tunga veckan kör jag 7-10 pass med varierande intensitet. I slutet av den veckan är jag riktigt less på träning och känner mig väldigt sliten. Jag längtar verkligen efter vila. Praktisk nog kommer det en vilovecka efter denna period. När jag genomfört sista passet på söndagen vet jag att jag knappt kommer träna veckan efter vilket känns väldigt skönt. Framåt helgen under viloveckan börjar det krypa ordentligt i kroppen, då kan jag lägga in ett lättare löp eller styrkepass för att kunna sova om nätterna. Då börjar jag verkligen längta efter att träna och vill gå på en tung vecka på en gång.

Vilovecka

Detta är ett bra sätt för mig att stanna motiverad och fortsätta träna hårt och mycket. Nu känner jag mig redo för kommande period av träning! Efter dagens endorfinkick i längdspåret så kommer jag sova gott inatt och vara igång när den lätta veckan kommer. Tränar du hårt måste du återhämta hårt! Nu kör vi!