Behövs uppvärmning egentligen?

Bildkälla: www.pexels.com

Det enkla svaret till om uppvärmning är nödvändigt inför ett träningspass är enkelt – ja, det behövs! För att hitta motivationen, och börja prioritera uppvärmning inför träningspassen, så kan det hjälpa att veta varför den är så viktig.

Här är svaret!

  1. En uppvärmd kropp är förberedd för fysiskt arbete. Uppvärmningen är till för att höja temperaturen i kroppen och öka blodtillströmningen till musklerna. Kroppen gör sig redo för aktivitet, lederna blir mer flexibla, musklerna mer elastiska och du får lättare att hitta muskelkontakt under passet.

  2. Även den psykologiska effekten är viktig att nämna. Under uppvärmningen blir du mentalt mer förberedd på vad du ska göra, fokus läggs på stundande aktivitet och ökar därför din prestation. Uppvärmningen övar även upp din koordination till träningspasset och boostar endorfinnivån i kroppen som leder till att du känner dig piggare och mer energisk.

  3. Uppvärmning ökar din rörlighet vilket gör att du får en större inverkan på din träning. Eftersom musklerna blir mer elastiska och har en ökad blodcirkulation så kan du exempelvis komma ned djupare i en knäböj. En uppvärmd muskel kan även dra ihop sig snabbare under träning, vilket gör att du blir mer explosiv och starkare under dina övningar.

  4. Minskad skaderisk. En uppvärmd kropp är förberedd för både muskelbelastning och sträckningar. Våra leder blir mer flexibla och chansen för en sträckning under passet minskas därför i samband med uppvärmning. Även våra cirkulationsorgan får en chans att mjukstarta vilket gör att hjärta, lungor, blod och blodkärl hinner förbereda sig för aktivitet.

Koppla gärna ihop din uppvärmning med det tänkta träningspasset. Ska du exempelvis köra knäböj och axelpress under ditt pass så inkludera samma rörelser i din uppvärmning, antingen genom att använda lätta vikter eller enbart din kroppsvikt. Det kan även vara bra att få med några minuter pulshöjande rörelse i uppvärmningen, som jogging/upphopp/rodd/cykel eller liknande. Dynamisk stretch (stretch i rörelse) är ett annat tips för att optimera din kropp inför träningspasset!

Martina Rehn // Instagram: martinanatalie

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.