Därför mår vi bra av träning

Bildkälla: Getty Images

Att ta hand om kroppen genom fysisk aktivitet ökar vårt välmående inte bara fysiskt, vi mår även bättre psykiskt genom att dagligen röra på oss. Genom den här artikeln blir det lite lättare att förstå VARFÖR vi faktiskt mår bra utav att motionera. Inte så illa ändå. 

Träning ökar välbefinnandet. Att träna minskar den inre stressen och produktionen utav hormonerna dopamin och endorfin höjs. Enkelt förklarat gör dopamin att vi känner oss nöjda och påslaget utav endorfin (som egentligen är till för att lindra smärta) gör att vi känner oss lyckligare. Genom träning skapar vi en glädje och en mening i det vi gör, vilket i sin tur leder till en positiv belöning i hjärnan.

Träning förbättrar minnet. Forskning har visat att en förbättrad kondition ger oss ett bättre minne, främst på grund utav att syreupptagningsförmågan i kroppen ökar. Konditionen har även en positiv inverkan på området i hjärnan som planerar och processar information.

Träning kan öka vår kreativitet. Rörelse skapar ett större blodflöde till hjärnan vilket leder till att de tankemässiga egenskaperna (som kreativiteten) förbättras. Att promenera eller springa kan därför öka vår kreativitet, framför allt strax efter aktiviteten avslutats då blodtillförseln till hjärnan fortfarande är hög. Tränar vi däremot hårt under ett pass får vi istället en motsatt effekt eftersom blodet då istället behövs i musklerna. Med det sagt behöver man inte vara orolig över att kreativiteten skulle försämras efter ett tufft träningspass, så fort kroppen återhämtat sig fungerar hjärnan nämligen som vanligt igen.

Träning kan underlätta vid sömnproblem. En kropp som är både fysiskt och psykiskt trött behöver återhämtning för att bygga upp energinivåerna till nästa dag. Eftersom träning gör kroppen tröttare så är det för många lättare att somna efter en dag med fysiks aktivitet. Men med det sagt så är det inte optimalt att träna sent på kvällen då kroppen och hjärnan behöver tid för att varva ned efter ett träningspass.

Träning lär oss hantera stress. Fysisk aktivitet som löpning eller cykling ger kroppen ett påslag utav stress och kortisolnivån i kroppen höjs. Genom den fysiska ansträngningen ökar pulsen, blodtrycket stiger och hjärtat slår snabbare för att transportera syre till musklerna. När aktiviteten sedan avslutas sjunker kortisolnivåerna i kroppen igen. Genom att upprepade gånger utsätta kroppen för den här typen utav fysiska stress så blir det i sin tur enklare att hantera stressade situationer i vardagen. Kroppen blir helt enkelt mer tränad att hantera nivåerna utav kortisol, vilket gör att stress som kommer utifrån inte heller blir lika påtaglig i vardagssituationer.

Källa: Hjärnstark; Anders Hansen

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.