Hållbar (styrke)träning

Bildkälla: https://nissan.ufik.co

Styrketräning är en bra träningsform för en hållbar och funktionell kropp – med utgångsläget att träningen utförs korrekt, såklart. Inte bara kan styrketräning ändra den estetiska aspekten på kroppen, den kan också göra oss mer kreativa och pigga i sinnet!

Men hur? Nyckeln är att hitta det roliga i träningen, få in en rutin och att med tiden faktiskt våga justera träningen. Alltså variera träningspassen för att utmana kroppen och hjärnan på nytt. Så. För att inte bli fast i samma övningar på gymmet så följer nedan några tips på hur du enkelt kan få in variation i din styrketräning, och därigenom få ett hållbart träningsupplägg.

  1. Blanda in kondition i styrketräningen. Lägg exempelvis in en pulshöjande övning direkt efter dina tunga övning. Exempel: Knäböj följt utav att putta en släde, axelpress följt utav ball slam, eller benspark följt utav knäböjs hopp. Garanterade övningar som får upp puls samtidigt som du även kan fokusera på styrka och teknik i den första övningen.
  2. Byt ut träningsredskap. Kör du alltid axellyft åt sidan med hantlar så testa att byta ut till viktplattor istället. Har du alltid en skivstång när du gör utfall, så testa att byta ut mot två kettlebells istället. Detta ändrar bland annat vinkel på ditt grepp, förändrar din kroppsposition och utmanar musklerna på nytt.
  3. Lägg upp pass tillsammans med en vän. Många övningar kan göras ihop med en vän, och jag tycker framförallt om att avsluta ett pass med övningar som kan göras i par. Det går såklart också att lägga upp ett helt pass tillsammans, genom att genomföra två övningar som ni byter av mellan er båda. Exempelvis kan den första personen starta med benspark i maskin under 10 repetitioner under tiden som den andra personen jobbar med liggande lårcurl 10 repetitioner. Efter 10 reps byter ni övning med varandra och jobbar ytterligare 10 reps på den nya övningen. Vila 60-90 sekunder mellan setten och upprepa samma runda 4 gånger. Skvaller tar ni efter passet.
  4. Hitta ny inspiration. Ett bra sätt för att hitta nya övningar och få rätt teknik i träningen är att anlita en personlig tränare. Sätt upp långsiktiga mål och var engagerad, här har du all möjlighet till att bredda din kunskap, träna säkert och få nya idéer! Har du dessutom hittat spännande övningar på Instagram så kan det vara ett tryggt sätt att pröva dessa tillsammans med en PT, och också få dennas åsikt om övningen. Känns övningen relevant för dina mål exempelvis?

Lycka till! Martina Rehn

Läs mer Så kan gummiband göra dig starkare och snabbare

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.