Inte tillgång till gym? Här får du Mårten Nyléns smarta träningsprogram (utan redskap)

Kändistränaren Mårten Nylén är känd för sitt koncept “Smart Träning” som är ett koncept som bygger på enkla träningsövningar som kan göras när som helst och var som helst. Foto. Marcus Järvinen

Vill du hålla igång träningen under semestern utan att ha tillgång till gym? Då ska du kolla hit. Här får du PT:n och kändistränaren Mårten Nyléns smarta helkroppsprogram utan redskap som alla kan göra oavsett träningsnivå – gammal som ung.

Mårten Nylén är känd för sitt koncept “Smart Träning” som är ett koncept som bygger på enkla träningsövningar som kan göras när som helst och var som helst. Samtliga övningar kan både skruvas upp och ner i svårighetsgrad och har olika inriktningar som till exempel styrka, rörlighet, puls och koordination.
– Att träna smart innebär att anpassa sin träning efter sig själv och sina egna förutsättningar, säger Mårten. Att använda övningar man klarar av och som ger bäst effekt. Jag tycker alltid att syftet och glädjen ska ligga i fokus!
Läs mer Träna smart och effektivt på 9 minuter med Mårten Nylén

Under vårens träningsklubb på Volvo Studio har Mårten hållit klasser i Smart Träning. med fokus på gemenskap och rörelseglädje. Han gillar även att blanda in lekar som utmanar sinnen vi kanske inte tränar så ofta. Foto. Marcus Järvinen

Många kanske kan känna att det är svårt att hålla balansen mellan goda middagar, vin, sol och bad och motion på semestern. Och kanske är man den enda i sällskapet som är intresserad av att träna och att äta hälsosamt och lägga sig i tid på kvällen. Har du några enkla tips hur man på ett smidigt sätt kan hålla den sunda linjen utan att ”förstöra” för alla andra?

– Det handlar inte om att vara krånglig utan att fatta sina egna beslut. man behöver inte göra en ”grej” av att man väljer en hälsosammare linje. Bra sällskap avgörs inte av nyttig eller onyttig mat. Gällande träningen behöver du absolut inget gym för att träna. Det handlar om planering och beslutsamhet. Jag tycker att man absolut kan välja att ta det lite lugnare på en semester men då det mesta handlar om balans så varför inte göra både och?

Mårtens smarta träningsprogram
– 5 övningar utan redskap

Det här träningsprogrammet som du nu kommer få gör du i en cirkel med kort vila mellan varven och helst ingen vila alls mellan övningarna. Mårten har valt övningar som kombinerar både puls och styrka, koordination och balans. Det kan bli hur lätt eller hur svettigt som helst, det är upp till dig!

1. Höga knän

– Trampa, jogga eller spring på stället. Du väljer tempot efter nivå och målsättning och ju snabbare du trampar eller springer och ju högre du lyfter knäna desto jobbigare blir det. Alternativ på annan övning. Jumping Jax.

2. Knäböj

– Starta med en axelbred fotposition. Fixera bålen och utför benböj. Se till att hålla ryggen rak och rumpan bak samt fötterna i position med knäna.
Vill du avancera övningen kan du lägga till ett knälyft eller en benspark i toppläget. Alternativ på annan övning. Drop Squat

3. “Larven”

– Starta stående och klättra ut till en armhävningsposition. Här kan du välja mellan att göra en armhävning (eller inte) för att sedan klättra tillbaka upp till stående position. Repetera. Alternativ på övning. Mountain climber

4. Balans: Draken

– Starta med att lyfta ett ben och placera armarna rakt upp. Låt det lyfta benet röra sig bakåt ut i ett sträckt läge samtidigt som du låter armarna skjutas ut framåt horisontellt. Gå tillbaka till startläget och repetera.
För att göra en enklare övning kan du istället stå på ett ben och balansera. Alternativ på övning. Balansera på ett ben.

5. Burpee-klättring

– Starta ståendes. Sätt båda händerna i marken för att sedan klättra bak med fötterna till en stående planka. Klättra tillbaka in med fötterna och ställ dig upp. Repetera.
Alternativ på övning. Burpees.

Alla mår bra av att röra på sig

Vi rekommenderar att göra cirkeln 3-4 varv men kom ihåg att ett kort träningspass alltid är bättre än ingenting alls. Det må låta klyschigt, men tåls att upprepas igen den bästa träningen är den som blir av – alla mår bra av att röra på sig!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.