Kan jag träna med träningsvärk?

Bildkälla: www.thecrossfitsquad.com

Kan man träna med träningsvärk? För att förstå svaret på frågan, behöver du först lite bakgrund – annars tenderar många att läsa svaret utan att ta reda på ”varför”.

Varför uppstår träningsvärk (och vad är det)?

Träningsvärk uppstår då vi gör någonting nytt och ovant, eller då vi överbelastar en muskel. Utifrån den meningen kan vi också anta att träningsvärk är någonting som är anpassningsbart. Utövar vi samma övning regelbundet lär sig kroppen hantera påfrestningar och träningsvärken blir märkbart mindre med tid. Varför vi får träningsvärk, hur den uppstår och varför den håller i sig så länge finns det delade teorier om. Snabba googlingar ger information om skador på muskelfibrer eller uppbyggnaden utav mjölksyra som svar (även om det sistnämna numera verkar kunna uteslutas). Jag har valt att inte gå in djupare på de teorierna.

Du kanske även gillar artikeln Hållbar (styrke) träning

Går träningsvärk att undvikas?

Finns det sätt att förebygga träningsvärk? Eller rättare sagt, finns det sätt att förbättra återhämtningen efter en prestation? Kompressionskläder, rätt kost efter träning och promenader är några alternativ med varierande resultat. Andra förslag som avslappning, stretch eller kallvattenbad i direkt anslutning till avslutat träningspass kan också fungera på kort sikt. Hur länge de olika återhämtningsalternativen sitter i varierar, men känns det skönt att avsluta ett träningspass med något utav ovannämnda alternativ så varför inte. Om det faktiskt påverkar träningsvärken är dock fortfarande ganska tveksamt.
Bildkäla: metro.co.uk

Kan man träna med träningsvärk?

Så. Kan vi träna med träningsvärk? Träningsvärken i sig är inte farlig, men det problematiska är att skilja på träningsvärk och värk från en skada. Men, om vi då utgår från att det faktiskt rör sig om träningsvärk så kommer förmodligen inte träningsvärken i sig orsaka skada vid ytterligare belastning. Däremot bör vi utgå från att den påverkade muskeln kommer vara svagare än tidigare och prestationen under passet inte heller blir optimalt.
Det finns trots det en fördel med att träna med träningsvärk. Då en öm muskel gör sig mer påmind är det enklare att känna exakt vilken muskel som jobbar under tilltänkt övning. Detta är till fördel då fokus till den arbetande muskeln ökar och hjärnan aktivt kan reducera ned muskelaktiviteten från andra muskler i övningen. Med andra ord, en förbättrad koppling mellan hjärna och muskler!

Läs mer av Martina Vill du få bättre kroppskontroll?

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.