Kom igång med träningen efter semestern

Foto. Shutterstock

För många av oss är semestern slut och det är dags att komma tillbaka till vardagen, rutiner och träning igen.
Det kan se rätt olika ut. Vissa tenderar att träna mer på semestern när det finns tid. För andra blir det tvärtom och man kommer helt ur rutinerna.

Kom igång – 5 tips

Vägen tillbaka till träningen efter semestern kan kännas lång. Här får du 4 tips på hur du återigen tar kontroll och kommer in i bra rutiner igen!

Återgå till bättre matvanor

Det kan lätt bli både många glassar och glas rosé när solen skiner och man är ledig.Och inget fel med det, det är ju trots allt semester. Men desto skönare för kroppen att få sig en riktig boost efteråt, när du är tillbaka hemma och på jobb igen. Dra ner rejält på sockret, och skippa vin/alkohol helt någon vecka eller två. Starta dagen med en grön smoothie, eller något annat som är bra för kroppen och hälsan. Ät överlag mycket bladgrönt och grönsaker och planera att halva tallriken ska bestå av grönsaker. Ät gärna varierat och regelbundet samt skippa processad skräpmat. Du kommer känna skillnad snabbt, få mer energi och känna dig mer vital!

Avsätt tid för träning

Se till att planera in träningen med samma självklarhet som ett jobbmöte. Och det bokar du ju inte av så lättvindigt, så gör inte det med träningspasset heller. Låt det vara din egen “heliga tid”. Om det behövs kan du även planera in din vardagsmotion. Se till att promenera eller cykla till jobbet ett par gånger i veckan åtminstone.Hur kan du få in mer rörelse i vardagen då? Planera utifrån din situation. Likaså vad gäller mat. Man behöver ju inte göra matschema om det inte ligger för en, men det brukar vara gynnsamt att ligga steget före, åtminstone lite grann, när det gäller middagsplaneringen. Regel nummer ett när det kommer till hälsosamma rutiner, är att aldrig handla med kurrande mage!

Träna utomhus

Hälsoeffekterna med utomhusträning är många, så passa på så länge det fortfarande är ljust ute på kvällarna – då är det lite lättare att komma igång! När det sedan börjar bli mörkt är det inte lika lätt att komma ut om du inte redan fått in det som rutin. Gillar du inte löpning kan du gå snabba promenader eller testa på något nytt som att paddla kajak eller testa klättring, cykla, padel eller varför inte militär hinderbana? Gör sådant du tycker är roligt så kommer det gå lättare. Men spendera så mycket tid utomhus som möjligt, även om du föredrar att träna på gymmet.
Du kanske även gillar Utomhusträning för ben och rumpa

Träna tillsammans med andra

Tycker du det känns riktigt motigt att komma igång igen? Så där helt oöverstigligt och nästintill omöjligt? Ta hjälp av en kompis eller kollega och motivera och pusha varandra. Det är enklare och roligare att träna tillsammans ibland. Och har du ingen träningssugen vän, anlita en PT några ggr. För inspiration, motivation och en kick-start och skjuts i rätt riktning. Du behöver inte ha kommit igång själv och vara vältränad för att anlita en PT – tvärtom!

Läs mer Så skapar du en lustfylld realtion till träning

Återhämtningen – lika viktig som träning

Finns en viss sanning i skämtet “vila dig i form”. Vilan mellan träningspassen är jätteviktig för att stärka immunförsvaret. “Vila” behöver nödvändigtvis inte innebära att soffligga utan ibland kan en rask promenad få bli den aktiva vilan mellan träningspassen. Ju äldre vi är ju mer behöver vi återhämta oss för att kunna prestera på topp. Så lyssna på kroppen och tänk på återhämtningen samt att inte gå för hårt ut i början – då kan du lätt dra på dig skador och oönskade förkylningar och komma av dig igen. Lycka till med din träning!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.