PT:n förklarar: Så väljer du som nybörjare rätt vikter i gymmet

– Ha en plan med dina repetitioner och gör ett träningsschema, tipsar PT:n Martina rehn. Foto. Shutterstock

När man är nybörjare i gymmet är det kanske inte helt självklart vilka vikter man ska välja?
– Anpassa dina vikter efter repetitionerna, inte repetitionerna efter vikterna, säger PT:n Martina Rehn.

Ha en grundtanke med dina repetitioner inför träningspasset

Vilka är dina mål och vad vill du uppnå? Är du osäker på vad allting innebär så kan man väldigt förenklat förklara det som att ett lågt antal repetitioner tränar upp din styrka i kroppen, och ett  högre antal reps tränar upp volym/uthållighet i muskeln. Om du nu i dagarna tagit dina första steg in till gymmet så kom ihåg att vänja kroppen vid alla nya rörelser långsamt, att hitta en bra teknik går före tunga hantlar och stora kettlebells.

Läs mer 4 anledningar till att uppvärmning innan träning är viktigt

Lägg upp ett träningsschema

– Om jag utgår ifrån att jag har ett färdigt schema med övningar inför träningen så innebär också det att jag vet på ett ungefär hur många repetitioner och set varje övning ska innehålla, förklarar Martina.
– Alltså, kan en övning till exempel vara axelpress och jag kanske väljer att lägga upp övningen med 12 repetitioner x 3 set/omgångar. För att hitta rätt vikt på hantlarna så vill jag alltså hitta en vikt som jag kan göra exakt 12 repetitioner med. Jag vill alltså inte använda en vikt som är för lätt som jag kan göra 50 repetitioner med, och jag vill heller inte använda en vikt som jag endast kan få ut 6 repetitioner med.

Nyckeln till att veta hur mycket du ska lyfta på gymmet är helt enkelt att testa dig fram för att hitta en bra balans till valt antal repetitioner. Martina fortsätter. – Ett bra tips kan vara att skriva ned den valda vikten i en träningsdagbok, då kommer du enkelt ihåg vilken vikt du valt till nästa träningspass, och du kan lättare hålla koll på din utveckling under träningen!

Du kanske även gillar 4 sätt att variera din jägarvila när du tränar

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.