Rörlighetsträning för ett effektivare löpsteg

En rörlig kropp minskar risken för skador och gör att du kan använda kraften i löpsteget mer effektivt. Här visar Sebastian Nykvist tre av hans absoluta favorit rörlighetsövningar som jobbar igenom hela kroppen och är perfekta att köra igenom såväl före som efter löppasset. Foto. Marcus Järvinen

Drömmer du också om att sväva fram med lätta steg i löpspåret likt en bevingad häst? Det är ingen omöjlighet. – Med regelbunden rörlighetsträning kan du både bli en starkare och snabbare löpare, säger Sebastian Nykvist, OCR-löpare, personlig tränare och I am ready´s rörlighetscoach.

3 rörlighetsövningar som gör dig till en starkare löpare

En rörlig kropp minskar risken för skador och gör att du kan använda kraften i löpsteget mer effektivt. Här visar Sebastian tre av hans absoluta favorit rörlighetsövningar som jobbar igenom hela kroppen och är perfekta att köra igenom såväl före som efter löppasset.

Löpcoachens tre i topp-rörlighetsövningar

1. Huksittande

Att sitta på huk är en övning som öppnar höft och ländrygg men framför allt skapar bättre rörelseutslag, hjälper dig i vardagliga situationer och minimerar skaderisken vid annan träning. Du tar tillbaka en av de mest naturliga rörelserna för oss människor och kommer med säkerhet märka stor skillnad bara efter några dagar av kontinuerlig ”stretch”.
Få mer utförlig instruktion HÄR

2. Draken

Syftet med denna övning är att förbättra rörligheten i höftböjarmuskeln och baksida lår.

Det sträcker och drar i höftböjaren och eventuellt i baksida lår, beroende på hur rörlig du är.
– När jag började med denna övning kändes det som att höftböjaren skulle gå av för det drog så mycket. Detta är inget farligt, den kommer inte gå av! Ge det 3-4 veckor så skall du se att det blir bättre, säger Sebastian.
Få en mer utförlig instruktion HÄR

Läs mer Rörlighet och stretching för löpare

3. Duvan

– Denna övning är en av mina absoluta favoritövningar och syftet med duvan är att öppna upp höften och stretcha rumpan. Jag tycker att den drar mycket samtidigt som en är avslappnande. Ge dig själv 6-10 minuter och pröva denna övning och sitt still med lite lugn musik i bakgrunden. Det är balsam för själen det!
Få en mer utförlig instruktion HÄR

Vill du lära dig mer om rörlighetsträning?

Då ska du klicka dig in i vårt rörlighetsarkiv som vi tagit fram tillsammans med Sebastian expertis på området. Alla tjänar vi på att bli mer smidiga!

Rörlighetsträning för nybörjar

Rörlighetsträning för stela kontorsaxlar

Rörlighetsträning för minskad skaderisk och ökad livskvalitet

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.