Så håller du igång träningen i sommar

Bildkälla: static1.squarespace.com

Med semester på ingång och nya rutiner i kalendern kan det vara uppfriskande med lite tips på hur du enkelt kan hålla igång din träning. Fyra enkla punkter att hitta inspiration ifrån finner du nedan!

  1. Se inte träningen som ett måste. Byt ut meningen ’jag måste träna’ till ’jag ska träna’ eller ’jag vill träna’, redan där har du gjort det enklare att hitta tid och motivation till din träning. Enkelt och effektivt, dina egna tankar och inställningen till det du gör styr mer än vad du tror.
  2. Träna utomhus. Använd parker, utomhusgym, stränder eller löpspår för att få till din träning vart du än befinner dig. Att redan innan ha ett färdigt program underlättar dessutom för att passet ska bli så effektivt som möjligt. Ett exempel på hur ett pass kan se ut finns HÄR och i nästa artikel kommer ytterligare ett utomhuspass att testa på.
  3. Sätt upp ett träningsmål över sommaren. Skriv upp ditt mål och sätt upp på ett ställe som är lättillgängligt och som du ofta går förbi, som t ex kylskåpet. De punkter du väljer att skriva upp blir din motivation, alltså anledning till varför du vill hålla igång. Det är också den listan du ska gå tillbaka till dagar då motivationen är borta och kom ihåg att dina mål kan vara allt ifrån att träna upp ett skadat knä, öka rörligheten i kroppen eller förbättra din löpartid i spåret. Hur stort eller litet målet är bestämmer bara du, men det viktigaste är att målet är nåbart och rimligt under tidsperioden.
  4. Hitta ny inspiration. Åk på en träningsresa, testa ett bootcamp, boka en PT timme eller planera in träningsdagar tillsammans med vänner. Få tips på nya övningar genom youtube eller instagram, skriv ihop ett eget träningsschema och testa ute i trädgården. Vill du komplettera med redskap så investera i en yogamatta och eventuellt ett par gummibanband, utöver det så behövs inte mycket mer. Vill du träna tillsammans med andra så planera in en ’halv åtta hos mig’ följetong med dina vänner en gång i veckan. Ett sådant upplägg kan exempelvis innebära 30 minuter träning tillsammans som sedan följs upp utav en lättare middag efter passet.

Lycka till!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.