Så kan gummiband göra dig starkare och snabbare!

Bildkälla: www.oxygenmag.com

Förutom det faktum att gummiband är ett smidigt träningsredskap, finns det flera bra anledningar till att lägga till de färgglada banden i träningen. Oavsett om du vill bygga upp din styrka, balans eller kondition så går det att vara kreativ med gummiband för att nå ditt specifika mål!

Styrka och gummiband

Det finns flera olika varianter för att kombinera det extra motståndet i bandet tillsammans med vikter. Du kan exempelvis fästa bandet i en skivstång, eller i en kettlebell, för att sedan stå på gummibandet och få ett extra motstånd då du lyfter vikten. Detta tillåter då kroppen att lyfta mer eftersom gummibandet belastar först då bandet är utsträckt och du befinner dig i den delen utav övningen där du är som starkast. Exempel på övningar där detta kan användas är exempelvis vid bänkpress, marklyft och bicep curl.

Du kan också bättra på dina stabiliserande muskler, och förbättra balansen, genom att hänga lättare vikter på gummiband som är fäst i varsin ände utav en skivstång. Föreställ dig att du gör en knäböj med skivstång och att det i varje ände utav stången hänger två dinglande kelletebells. Då förstår du nog konceptet lite bättre. Här krävs mindre vikt på stången eftersom rörelsen blir mer obalanserad. Variation är bra!

Gummiband är även användbart om du tränar med din egen kroppsvikt och kan vara till stor hjälp vid övningar som exempelvis pull-ups eller chins.
Du kanske också gillar Vill du få bättre kroppskontroll?

Kondition och gummiband

Att kombinera konditionsträningen med gummiband är ett roligt sätt att träna kondition på, utan att behöva springa särskilt långt! Är ni dessutom två personer som tränar tillsammans så finns det många olika upplägg att testa på. Placera exempelvis gummibandet runt höften och låt den andra partnern hålla i gummibandet för att ge motstånd. Här finns fler olika varianter att utnyttja! Spring sidledes, framåt, hoppa eller spring med höga knän. Variera även tempot på övningarna och blanda lugnare teknikpass med sprint och explosivitet. Att addera den här typen utav träning kan både öka snabbhet och förbättra konditionen utan att slita för mycket på senor och ligament.

Har du inte möjlighet till en träningspartner så fäst gummibandet i valfri maskin/möbel/lyktstolpe och placera bandet runt din höft. Ta några steg framåt så bandet blir utsträckt och jobba härifrån med antingen höga knän, knäböj eller korta sprints.
Läs mer Styrke träning för löpare

Sist men inte minst

Gummiband finns i flera olika motstånd, vilket också ger en stor variation. För att få mer inspiration så finns övningar enkelt att hitta på exempelvis Youtube eller Instagram, men du kan också fråga PT:s på gymmet om tips på övningar. Fundera även på om övningen känns relevant för ditt mål och våga ifrågasätta om övningar du ser i exempelvis social medier är lämplig för just dig. Lycka till!

 

Läs mer om mig på www.martinarehn.com eller kika in på min Instagram martinanatalie för fler uppdateringar!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.