“The big five“-5 tips som förbättrar din löpteknik

Anledningen till att man vill förbättra löptekniken är för att förebygga skador och öka prestationsförmågan. förklarar löpcoachen Antonia Axegren för I am Ready´s redaktör Malin Nylén. Foto. Marcus Järvinen

Alla vill vi bli snabbare i löpspåret eller hur? Det finns några grundläggande tips att tänka på om du vill bli förbättra din löpteknik. Det handlar mycket om fotisättning och rytm – att spara på energin. Och precis som när vi kör en bil, vill vi springa så energisnålt vi bara kan för att orka hålla högre hastighet under längre tid.
– När jag jobbar med mina löpkunder utgår jag från “the big five” för att analysera och förbättra deras löpteknik, säger Antonia Axegren, löpcoach och personlig tränare.

“The big five “ – 5 tips som förbättrar din löpteknik

Foto. Marcus Järvinen

I två omgångar under våren har I am Ready arrangerat träningsklubb. Den här gången har vi haft temat “löpning” och erbjudit löpskola på måndagsmornar. Nu är vi inne på näst sista veckan men än finns det möjlighet att anmäla sig till de 3 pass som återstår. Klicka HÄR

I am Ready´s chefredaktör Malin Nylén har träffat löpcoachen Antonia Axegren som medverkat under Volvo Studio Bootcamp för att sammanfatta hennes bästa tips.
Antonia, kan du berätta hur du som coach lägger upp planeringen för en nybörjare i löpning?
A.A: – När jag jobbar med mina löpkunder utgår jag från “the big five”– 5 delar i löpläran för att analysera och förbättra deras löpteknik, Anledningen till att man vill förbättra löptekniken är för att förebygga skador och öka prestationsförmågan. Det för att bland annat spara energi och därmed orkar hålla högra hastighet under längre tid. Vi får även mer kraft och kontroll i själva löpsteget. Vi minskar den mekaniska belastningen som till exempel att vi minskar spänningar och känningar i muskler, knän och benhinnor.

Läs mer om löpning Spring smart i värmen

“Äggknepet” som hjälper dig att hitta rytmen

Löpning handlar mycket om att springa energisnålt och hitta sin rytm har jag förstått?

A.A: – Ja, precis. Hittar vi rytmen i överkroppen avspeglar det sig i steget. Då kan man börja med att fokusera på händerna som ska vara avslappnade. Tänk dig att du håller i en okokt äggula som inte får rinna ut. Du kan även tänka att du håller i två stavar och att du förlorar greppet om du vinklar händerna åt sidan. Händerna ska pendla från höft till bröst i riktningen som vi springer. Tänka att du har en maracas under armbågen som du slår ner och snett fram. Det medför en lätt rotation i bröstryggen.

Rörlighet är också viktigt och här värmer Antonia upp gruppen genom en rad rotationsmoment.

Hur vi sätter i fötterna är också av betydelse och i mångt och mycket avgörande för hur snabbt vi springer. Vad menas med begreppet “aktiv fotnedsättning”
A.A: – Aktiv fotnedsättning innebär att man trycker ifrån i varje steg för att få swchwung i steget. Det där spänstiga steget vi alla vill ha.

Du kanske även gillar Välj rätt sko för ditt löpsteg

Hastigheten påverkas även av hur jag riktar kroppen när jag springer, det vill säga om jag tippar bakåt, springer rakt upp eller om man springer framåtlutad. Man talar ofta om “tyngdpunkten” i löpningen, vad menar man då?
A.A:
– Här kan man tänka att man startar en segway. Man lutar sig lätt fram med hela kroppen i syfte att öppna höften. Då blir det per automatik att du centrerar steget och sätter foten under höften, vilket är ett mer energismart sätt att springa.
På löpskolan med Volvo Studio har vi även fått öva oss på att springa med ett “smalt steg” för att effektivisera löpningen. Kan du enkelt förklara för den oinsatte vad du menar med det?

A.A.: – Här kan du låtsas att du springer på en “catwalk” eftersom bredden på steget är avgörande för hastigheten.
Det vi vill är att försöka centrera steget så mycket vi bara kan, men utan att tappa balansen förstås. Springer du brett förlorar du både kraft och hastighet. Det kanske säger säger sig självt att det går långsammare om du springer som en krabba än som en vinthund? 🙂

Arbetskostymen som våra coacher har på sig kommer från Stadiums löparkollektion.

“Rätt fotisättning för bättre löpekonomi”

Avslutningsvis har vi det här med fotisättning, hur skiljer sig det mot fotnedsättning?
A.A: – När vi pratar om fotnedsättning syftar vi på spänst – fotisättning har med var på foten du landar att göra. Springer du fortare hamnar fotisättningen utomatiskt längre fram på foten. Springer du långsammare är det vanligare att man springer med häl- eller mellanfotisättning. Det finns en logik i det. Men det här med fotisättning kan vara individiuellt, det är inte det första jag trycker på när jag börjar jobba med en ny kund. Men rätt fotisättning och armpendlingen påverkar helt klart löpekonomin till det bättre!

Löpcoach Antonia Axegren – “endurance training specialist”

Antonia Axegren är 29 år och har eget företag som löpcoach och har spetskompetens som “Endurance Training specialist”. Vill du komma i kontakt med Antonia? Mejla henne hit a[email protected]



LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.