Träning utöver de vanliga sporterna

För att bli den allra bästa spelaren eller idrottaren gäller det att hela tiden ge allt och lite till. Oavsett vilken sport vi pratar om tränar elitutövarna fem till sex dagar i veckan, men hur tränare de? För det kan inte enbart vara dribbel- och passträning ut på fotbollsplanerna, och hur gör skidåkare när snön som försvinner? Foto. Shutterstock

Fotbollssäsongen har börjat och överallt kan man läsa om att spelarna i landslaget och klubbarna är redo för att ta sig an seriespelet och bli mästare i Sverige, Europa och världen. Det spelas så många fotbollsmatcher under våren och sommaren att man inte kan låta att bli att både se matcherna och lyssna på upptakts- och eftersnacket. Det pratas mycket om förberedelserna och hur spelarna har sett ut på träningarna, men det pratas sällan om den faktiska träningen.

Oavsett vilken sport vi pratar om tränar elitutövarna fem till sex dagar i veckan, men hur tränare de? För det kan inte enbart vara dribbel- och passträning ut på fotbollsplanerna, och hur gör skidåkare när snön som försvinner?

Konditionen är ett måste

Styrka, teknik, smidighet och spänst. En elitidrottare behöver vara multifunktionell för att bli bäst – oavsett om det gället fotboll, skidåkning eller hockey. Foto. Shutterstock

Konditionsträning är avgörande i vissa sporter. Det handlar inte bara om att man ska kunna springa eller åka fortare. Det handlar om att träna fram en uthållighet som gör att ska orka lite längre. Den svenska skidtränaren Johanna Ojala berättade en gång för https://www.svt.se/sport/ojala-fredriksson-tranar-skidakare att skidåkare som Stina Nilsson och Martin Johnsrud Sundby påbörjar sin grundträning inför vintersäsongen redan på sommaren. Då är det löpning, stakning, vandring och simning som gäller för att ta fram uthålligheten och farten som krävs. Intervallträning används för att hela tiden tänja på gränserna samtidigt som det inte skapar för mycket syra som hämnar utvecklingen.

Intervallträning används mycket inom fotboll och flera spelare tränar rena konditionspass 1–2 gånger i veckan. Detta sker främst genom löpning tillsammans med laget eller på egen hand. Landslagsspelaren Oscar Hiljemark har berättat att just konditionsträningen är spelarens ansvar och att man måste ha disciplinen för att hålla den uppe. Mittfältaren som till vardags spelar i Genoa i Italien är inte med i landslaget och försöker ta Sverige till EM nästa år. Oddset på 6.00 hos https://www.betfair.se/sport/football tyder på att laget tar sig vidare från kvalgruppen och förhoppningsvis hinner Hiljemark återhämta sig från sin skada och kan vara med i höstens matcher, och inte minst i själva EM.

Balans och det lilla extra

För att bli den allra bästa spelaren eller idrottaren gäller det att hela tiden ge allt och lite till. Nilla Fischer, som förmodligen gör sitt sista VM i sommar, berättade en gång i en intrevju för http://extratraning.se/intervju/tysklandsproffset-nilla-fischer/ att hon alltid tränar en kvart extra efter ordinarie träning är slut. Det kan handla om nickningar eller passningar, men hon stannade allt kvar.

Styrketräning har fortfarande den felaktiga stämpeln att det enbart handla om att bygga upp stora muskler. Till viss del stämmer detta, men det handlar också om att bygga upp stabilt. De flesta högprestationssporter kräver både bålstyrka, ryggstyrka och axelstyrka. Däremot behöver en anfallare inte träna lika mycket arm som en fotbollsmålvakt. För hockeyspelare krävs det mycket mer muskelstyrka, men det får samtidigt inte bekosta deras smidighet på isen.

Det är med andra ord inga superövningar eller hemliga träningsformer som elitidrottarna tränar utöver sina vanliga sporter. De använder sig av en balans mellan teknik, kondition och styrka samtidigt som de har glöden att hela tiden ge 10 procent extra.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.