Välj rätt utrustning inför maratonloppet

Det är inget konstigt om man känner sig lite nervös inför att springa sitt första maraton. För att underlätta debuten har vi listat 6 saker som kan vara bra att ha koll på. Foto,Shuttetstock

Det kan vara svårt att komma ihåg allt du behöver ha med dig när du ska iväg på maratonloppet. Du kanske är nervös och kontrollerar att du har allt precis innan du ska gå iväg, och i sådana situationer kan det vara lätt att missa något.

Här följer en lista på några av sakerna du kan behöva under loppet. En del av det borde alla ha med sig, medan annat beror på vilken typ av lopp det är eller vad man personligen föredrar.

6 saker som kan vara avgörande för ett lyckat lopp:

Bränsle – Sportkakor, energidryck, gels osv.

Att ta med sig sportkakor, energigels eller annan mat som ger energi är väldigt vanligt i maratonlopp. Såvida inte loppet har gått om stationer som förser deltagarna med näring så måste du ta med ditt eget bränsle. När springer i flera timmar behöver din kropp fylla på med bränsle, och det snabbaste sättet att få i sig det är med energigels, men andra alternativ som sportkakor och energidrycker funkar också. Du hittar allt du behöver till loppet hos Svensktkosttillskott.

Sportklocka

När du är med i ett maratonlopp är det viktigt att du håller ett jämnt tempo om du vill klara hela loppet. Du kanske väljer ut milstolpar för hur långt du ska ha sprungit vid en viss tidpunkt. För att hålla sig till det behöver man ett sätt att mäta det, antingen genom en sportklocka eller sin telefon.
Av dem alternativen är en sportklocka att rekommendera, eftersom det räcker att snegla på armen istället för att fumla med en telefon, även om den funktionellt sätt fungerar lika bra. Du kan använda en kronografklocka som har tidtagar- och längdfunktioner för att hjälpa dig med detta. För att fullborda loppet i stil kan du hitta en begagnad lyxklocka klocka hos Chronoexpert, som har ett stort utbud av pålitliga märken som till exempel Omega, Garm och Rolex.

Vatten

Det är ett absolut måste att du dricker vatten under ett maratonlopp. Om du behöver bära med ditt eget eller inte, och i så fall hur mycket, beror på hur många stationer som förser dig med vatten utmed loppet. Om du kan, ta reda på i förväg hur många vattenstationer det finns längs banan. En tumregel kan vara att ha med sig en halv liter vatten från början. Har man en liter eller mer kan det tynga ner ganska mycket, så att ha en mindre flaska som man fyller på efter hand är oftast bättre.
Förutom att dricka mycket är det också viktigt att du använder rätt löpteknik när du spriger i värmen. Du hittar tips på löptekniker här.

Varma kläder

Många maratonlopp börjar tidigt på morgonen medan det fortfarande är kallt, och om man får vänta ett tag vid startlinjen tar det energi att stå och huttra. Då kan det vara bra att ha med lite varmare kläder vid starten som man lägger undan när loppet börjar.

Solglasögon

Solglasögon är en viktig pryl som kan vara lätt att glömma, särskilt om loppet börjar tidigt på morgonen medan det fortfarande är mörkt.

Svettband

Du behöver ett sätt att hålla svetten borta från ögonen. Detta kan vara ett svettband i pannan, eller så har du kanske hittat ett annat sätt du föredrar medan du övat inför loppet.

Lycka till med ditt första lopp!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.