Vår-boosta promenaderna

Bildkälla: www.decathlon.co

Oavsett hur (o)tränad man än är så har man alltid råd att investera i promenader. Inomhus som utomhus, vinter som sommar. Personligen så föredrar jag att lägga mina promenader utomhus, men under vinterhalvåret gnuggas skosulorna mot löpbandet på gymmet istället. Enbart för att det är en skönare temperatur inomhus helt enkelt. Men för att återgå till rubriken så finns det några enkla tips för att både maximera och motivera promenader och power walks. Löpband vs Utomhus, hur ska man tänka?

 

 Låt oss starta på löpbandet

  1. Bandet ger ett ypperligt tillfälle att kolla på dokumentärer, serier eller youtube. Perfekt träningsalternativ för alla som ‘inte har tid’ att motionera 30 minuter om dagen.
  2. Rör på armarna för att skapa energi och rörelse. Släpp räcket som finns uppsatt längst med löpbandet och låt kroppen röra sig på ett så naturligt sätt som möjligt. Låt armarna jobba längst med sidan utav kroppen och hitta en naturlig rytm i kroppen.
  3. Gå med lutning på bandet. Det behöver inte vara en galen uppförsbacke, men en liten lutning gör att man inte blir framåtskjutsad utav bandet utan faktiskt får ta ut stegen mer.
  4. För att göra det så smidigt som möjligt kan promenaderna flikas in direkt efter ett gympass, då är kroppen ändå igång och träningskläderna redan på. Enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden.

 

Tips inför utomhuspromenaden

  1. Utnyttja vårsolen och ladda på D-vitaminnivån i kroppen. Forskning pekar även på att solen har en positiv inverkan på vår psykiska hälsa. Win-win!
  2. Gå framåt. Alltså se till att använda rumpa och ben för att få mer kraft i stegen framåt, och igen, lägg till armarna för att skapa energi. Armar effektiviserar rörelsen och skapar därigenom en större uthållighet.
  3. Promenera med Runkeeper för att hitta ett jämnt tempo att hålla under varje kilometer. Lär kroppen hitta sitt tempo för att undvika att gå ut för raskt i starten och tappa energi mot slutet.
  4. Lyssna på poddar, prata med vänner i telefon eller njut utav att bara vara själv utomhus. Eller, fråga runt efter vänner som vill ses för promenader och motivera varandra att komma ut regelbundet.
  5. Gå med viktväst för variation, alternativt utnyttja skogar och att promenera i terräng. Inte nödvändigtvis pulsera rakt ut i skogen, men variera promenaderna med att gå på upptrampade skogsstigar där man tvingas att lyfta på fötterna. Det här är bra inte bara för balans och variation, utan stärker också upp rumpa, bål och ben.

 

Till sist. Om du inte orkat läsa igenom hela artikeln, men ändå klickat dig hela vägen hit så är mitt sista tips att gå med positiv energi i stegen. Läs den meningen igen. Energi skapar energi, och genom att gå med lite pondus i stegen så lämnar du också promenaden med en positiv känsla. Släpa inte fötterna efter dig för att slutligen självdö i spåret, lyft upp blicken och sträck på dig. Redan där är hälften vunnet.

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.