Vilka positiva effekter har explosiv träning?

Alright. För att förstå vad explosiv träning betyder så börjar jag med att bena ut begreppet. Vad innebär explosivitet? Hur tränar du för att bli explosiv? Och när har du egentligen användning utav explosivitet?

Explosivitet innebär enkelt förklarat att kunna utnyttja kraft och spänst i rörelse. Det kan till exempel innebära att hoppa högt, springa snabbt eller pressa en skivstång ifrån bröstet. En explosiv rörelse gör oss alltså snabbare och starkare.

Hur tränar du för att bli explosiv?

Plyo träning (du kan läsa mer om plyometrisk träning HÄR) innefattar ofta serier med hopp, tempo och puls för att bygga upp just spänst och styrka i kroppen. Men för att träna upp explosivitet behöver du även träna lugnt och metodiskt, utan att tänka spänst och fart. Explosivitet i sig ökar inte skaderisken på kroppen, men en kropp som inte är tränad för explosivitet riskerar att skadas om momentet blir för plötsligt. En kontrollerad landning i ett knäböjshopp tränar du exempelvis upp genom att först utföra rörelsen långsamt, och utan hopp. Kompletterande balansövningar som utfall hjälper också till att öka stabilitet och kroppskontroll, vilket gör att kroppen också får lättare att hantera övningar med kraft och fart.

När har vi användning av explosivitet?

I många idrotter är explosivitet extremt viktigt. En boxare slår inte bara hårdare med en explosiv rörelse, han får även upp sin gard snabbare efter ett slag för skydda ansiktet. Hockeyspelare använder explosivitet för att kunna skjuta ifrån skridskobladet från isen, liksom få ett kraftfullt slag från klubba mot puck.

Om ditt mål är att forma kroppen genom styrketräning så är även den här typen utav träning bra som komplement till den traditionella styrketräningen. Många som tävlar inom bikini fitness använder till exempel den här typen utav träning för att forma benen och förbränna fler kalorier under ett pass.

För dig som tränar med målet att bibehålla en frisk kropp så finns även här positiva effekter av explosiv träning (med utgångsläge att den utförs korrekt). Ökad explosivitet i kroppen gör att även leder och ligament blir starkare, vilket i sin tur leder till att vardagssysslorna blir mindre slitsamma för kroppen.

För att sammanfatta den här artikeln så har explosiv träning positiva effekter både för vardagsmotionärer och elitidrottare. Explosiv träning bör inte enbart fokusera på spänst och kraft, övningar som ökar balans och kroppskontroll behövs också för att undvika skador.

Du hittar mig även på Instagram martinanatalie för träningspass och träningstips!

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.