Vill du få bättre kroppskontroll?

Allting behöver inte vara svart eller vitt, låt oss börja där. Du behöver inte utesluta koordination, balans eller rörlighet i din träning för att det primära målet är något annat.

Om ditt mål är att bygga muskler eller springa snabbt så kan koordination och rörelseövningar tillämpas som komplement till det egentliga målet. Förutsatt är då att övningarna går att applicerade till ditt ursprungliga mål, såklart.

Men för att göra det lite enklare så kan vi istället kalla den här kombinationen för kroppskontroll. Alltså förmågan över att kontrollera vår egen kropp, och där igenom också öka förutsättningarna för en fungerande kropp. Med en god kroppskontroll blir vi mer medvetna om hur vi styr kroppens rörelser, hur vi hittar en frisk hållning och även mer observanta på hur kroppen känns. Belastas höger och vänster fot lika mycket då du står upp? Är axlarna i parallell nivå med varandra? Kan båda armarna lyftas lika högt över ditt huvud? Det finns mycket att lära om kroppen och vad den försöker säga oss.

För att börja någonstans så finns det enkla övningar att starta med som kissande hunden, planka eller höftlyft för att bara nämna några. Gemensam nämnare är att övningarna ska genomföras kontrollerat och med en så god teknik som möjligt utifrån dina egna förutsättningar.

3 tips på hur du kan förbättra din kroppskontroll

  1. Dra ned på tempot. Hitta känslan, kontakten och en följsamhet i rörelsen. Stressa inte igenom övningarna, även om de känns enkla och okomplicerade.
  2. Filma dig själv. Ett bra sätt att granska tekniken och kunna fånga upp vad som behöver tränas på. Ofta upplevs en rörelse som långsam och stadig, men utifrån sett så är tempot snabbare än vad vi är medvetna om.
  3. Gör övningarna. Detta borde vara den mest självklara punkten och den känns kanske lite överdriven att ha med. Men vanligt är att vi gör våra program 2-3 gånger innan övningar plötsligt ”glöms bort”. Välj exempelvis ut några få övningar och inkludera i din uppvärmningsrutin inför träningspasset. Eller avsätt 10 minuter varje måndag och torsdag för 3 övningar, ställ en påminnelse på mobilen och upprepa processen tills övningarna blir en självklar vardagsrutin. Kontinuitet är trots allt nyckeln till resultat.

Följ mig gärna på Instagram martinanatalie för fler uppdateringar eller kika in på https://www.martinarehn.com/

LÄMNA ETT SVAR

Din kommentar
Ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.