Träning

VECKANS (TRÄNINGS)TIPS

Veckans träningstips: Det här med att träna med gummiband, vilken boost till träningsprogrammet! Våga testa enkla basövningar tillsammans med gummiband för att överraska kroppen med någonting nytt. Fungerar jättefint på till exempel marklyft, bänkpress, raka marklyft, biceps curl eller knäböj/squat. Exempel på hur du kan få bättre kontakt i armarna/biceps visas på bilden här under till exempel (ber om ursäkt för det orena golvet på förhand). Välj en skivstång med en något lägre vikt än vad du brukar lyfta, svid på ett gummiband runt stången och placera två stycken fötter på bandet. Kör sedan vanliga biceps curls (passar speciellt bra på discopasset under en fredag) upp till 8 repetitioner, gå av bandet och mata ut de sista repetitionerna som finns kvar i armarna.

Gå till spegeln, flexa, le. Vila 90 sekunder och kör totalt 3 set, våga testa nu!

 

 

Veckans bästa podcast: Styrkelabbet avsnitt 100, det stora frågeavsnittet! Daniel och Philip är två killar som vet vad dom pratar om, som samtidigt bjuder på humor och skratt! I detta avsnittet diskuteras det bland annat om julmat, muskelvila, stretch och proteinpulver, plus en massa andra lyssnarfrågor. Intressant och lärorikt! Och, har du inte lyssnat på podden Kan själv med Henrik Fexeus och Mårten Nylén, så in och lyssna på avsnitt 5 direkt! Avsnittet handlar om negativa spiraler och positiv tankeprogrammering, och Henriks jämförelse med hur tankar fungerar likt upptrampade stigar i en skog är en ögonöppnare! Att vara positiv och le är så himla viktigt varje dag, och Mårtens tips om hur man kan påverka sin inre hälsa är tänkvärt och värt att lyssna på flera gånger!

 

 

 

Veckans träningsfokus: Det är alltid en bra idé att testa nya saker och fokusera på specifika mål under en viss period. För mig handlar det just nu om att hitta bra kontakt i latsen, öka muskelmedvetenhet och slipa på de första bebisstegen inom posering. Övningar som jag tycker om för just latsen just nu är Chin-ups, Hi to low row (brett grepp) och Shoulder extension. Bättre förklaring på dessa övningar och hur ett schema för ryggen kan se ut kommer!

 

 

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply